Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av torpet1
Hej
Premiär för mig på detta forum. Hoppas på råd.
Volvo 745 årsm. 91, 22.000 mil. Har haft den sedan ny. Första gången motorn stannade var vid rödljusväntan. Motorn orkade med sina sista tändningar precis att dra bilen ur vägen för trafiken. Morgonen därpå startade och gick bilen som vanligt så jag kunde köra den till verkstad. På inrådan bytte man vevaxelgivare. Gick bra några dagar innan den efter några tändningar vägrade starta. Bytte bränslepumpsrelä. Gick ibland men vägrade ibland. Frustrerande! För tio år sedan byttes bensinpumpen. Gick sedan bra tills dessa besvär började. Någonstans har jag läst att Volvos pumpar håller max 10.000 mil fr.o.m. 1991 års mod. så jag ville byta den igen. På verksta'n hävdar man att om pumpen går sönder så förblir den sönder och eftersom motorn går ibland så kan det inte vara pumpens fel. Senaste gången motorn, efter några tändningar, vägrade (i morse) tog jag ut ett tändstift och kunde konstatera att det var helt torrt. Jag anslöt stiftkabeln och höll stiftet mot jord och fick feta gnistor då startmotorn drog runt motorn. För mig verkar det högst troligt att motorn inte får soppa. Vad gör jag för att skapa lite livslust i vår trogne gamle kamrat??? Alla råd är välkomna.

torpet
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vid expansionskärlet sitter ett svart relä detta relä kallas spridarrelä och även avstörningsrelä men det korrekta lär vara "hjälprelä för spridarna". Detta relä är en vanlig felkälla på lite äldre 740, kolla även jordningen av detta relä.

Mvh GK
av torpet1
gnestakalle skrev:Vid expansionskärlet sitter ett svart relä detta relä kallas spridarrelä och även avstörningsrelä men det korrekta lär vara "hjälprelä för spridarna". Detta relä är en vanlig felkälla på lite äldre 740, kolla även jordningen av detta relä.

Mvh GK
Jag är så okunnig så det gör ont. Vilket expansionskärl - det finns flera om jag fattat rätt. Den enda svarta box jag hittar sitter helt nära motorhuvens vänstra gångjärn (sett i färdriktningen), och jag har alltid trott att detta är någon slags diagnosgivare.

Mvh
Torpet
av torpet1
torpet1 skrev:
gnestakalle skrev:Vid expansionskärlet sitter ett svart relä detta relä kallas spridarrelä och även avstörningsrelä men det korrekta lär vara "hjälprelä för spridarna". Detta relä är en vanlig felkälla på lite äldre 740, kolla även jordningen av detta relä.

Mvh GK
Jag är så okunnig så det gör ont. Vilket expansionskärl - det finns flera om jag fattat rätt. Den enda svarta box jag hittar sitter helt nära motorhuvens vänstra gångjärn (sett i färdriktningen), och jag har alltid trott att detta är någon slags diagnosgivare.

Mvh
Torpet
Nu har jag alltså hittat spridarreläet. Vågade inte ta i för att få bort det eller ens dra ut kontakten. Livrädd för gammal plast - skörare än glas! Jag har dock 'ruskat om' det ordentligt vilket borde medföra god jordning men inte fått någon positiv reaktion.
av sicnarf
Ta i ordentligt och tryck hårt neråt (?) och dra loss den.Det går inte sönder men kan sitta hårt men är du försiktig så går det att få loss .Du måste byta mot en från skroten och testa,det hjälper inte trycka in den om den är kass.
av torpet1
torpet1 skrev:Hej
Premiär för mig på detta forum. Hoppas på råd.
Volvo 745 årsm. 91, 22.000 mil. Har haft den sedan ny. Första gången motorn stannade var vid rödljusväntan. Motorn orkade med sina sista tändningar precis att dra bilen ur vägen för trafiken. Morgonen därpå startade och gick bilen som vanligt så jag kunde köra den till verkstad. På inrådan bytte man vevaxelgivare. Gick bra några dagar innan den efter några tändningar vägrade starta. Bytte bränslepumpsrelä. Gick ibland men vägrade ibland. Frustrerande! För tio år sedan byttes bensinpumpen. Gick sedan bra tills dessa besvär började. Någonstans har jag läst att Volvos pumpar håller max 10.000 mil fr.o.m. 1991 års mod. så jag ville byta den igen. På verksta'n hävdar man att om pumpen går sönder så förblir den sönder och eftersom motorn går ibland så kan det inte vara pumpens fel. Senaste gången motorn, efter några tändningar, vägrade (i morse) tog jag ut ett tändstift och kunde konstatera att det var helt torrt. Jag anslöt stiftkabeln och höll stiftet mot jord och fick feta gnistor då startmotorn drog runt motorn. För mig verkar det högst troligt att motorn inte får soppa. Vad gör jag för att skapa lite livslust i vår trogne gamle kamrat??? Alla råd är välkomna.

torpet
OK, problemen kvarstår. Fick igång bilen och åkte till min 'bilgubbe' som bytte pumprelä. Så gick bilen ett par dagar innan det var dags igen. Bärgning till Volvo. Nytt relä. Tog bilen till sta'n. Stopp igen. Bärgning till samma verkstad - bytte pump. Startade i flera dagar! Åkte till landet (Roslagen). Stopp igen!!!! Börjar tappa tålamodet. Vad finns mer att göra? Kan det vara glappkontakt i tändningslåset ? Kortslutning som'käkar' reläer?
Ny bärgning till verkstad i Norrtälje eller direkt till Malsta bilskrot? Lagt ut 8k hittills. Några råd?

Desperat - kan inte åka lånat så länge till.
T
Användarvisningsbild
av emwtur
när den inte startar så testa med startgas,
startar den med startgas - så har du bränsleproblem.
kan hjälpa dig ta bort mycket felsökning iallafall
av andy78
Eftersom du har bytt pump och bräsnlepumpsrelä flera ggr så borde det ej vara det.
Men när byttes filter senast?
Det är en klassiker på gamla bilar, det byts aldrig speciellt då det sitter under bilen.
Med tiden blir det tätare och tätare och till slut sätts det igenom.
byt även säkringen allt för att eliminera brott i den som kommer och går eftersom bilen blir varm.

Men som sagt när bilen inte startar prova och se om den tänder på startgas detta emulerar din bensin, hostar den till då så har du ett bränsleproblem.
hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]

Ja, det är nog bara att vänta till mitte[…]

Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]