Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Äntligen har media vaknat....

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/diese ... 936541.svd

Tänk att det skulle ta sådan tid att inse att en dieselbil inte kan vara snäll mot miljön. Det enda den är bra på är att få ner CO2 utsläppen, som i sig är av tveksam betydelse (beroende på vem du frågar och vad du tror på).

Kväveoxider är vetenskapligt bevisat farligt för allt levande på jorden, och där är ju dieselbilen ett hot på riktigt. Min XC60 T6:a släpper ut en femtedel av vad en V50 DrivE gör, sug på den....

/Martin
av MattiasD
Det är inte en dag för sent att baksidan med dieselbilarnas framfart kommer fram i ljuset. Miljöklassningen av dieselbilen måste vara vår tids största misstag inom miljöarbetet och en återvändsgränd. Vi byter ett fossilt bränsle (bensin) mot ett smutsigare fossilt bränsle (diesel) i en tid då vi ska minska fossilberoendet och vi har förnyelsebara alternativ på macken.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Finns inga enkla svar .Det beoror väl på vem man bryr sig om.

Kör man diesel tar man kål på grannarna med partiklar och NOx

Kör man bensinare tar man kål på folket i 3:e världen med CO2 som gör att öknar, och översvämningar breder ut sig.
Användarvisningsbild
av MartinS
VolvoB20 skrev:Finns inga enkla svar .Det beoror väl på vem man bryr sig om.

Kör man diesel tar man kål på grannarna med partiklar och NOx

Kör man bensinare tar man kål på folket i 3:e världen med CO2 som gör att öknar, och översvämningar breder ut sig.
Hur CO2 påverkar jordklotet är väl dock inte lika vetenskapligt bevisat får man väl ändå påstå. Där finns det dessutom väldigt många andra källor än just bilarna (typ vi människor).

Man kan ju också konstatera att en Diesel miljöbil släpper ut cirka hälften av en normal bensindriven ickemiljöbil gör vad det gäller CO2 medans den miljöklassade dieselbilen släpper ut 7-8ggr mer kväveoxider än en normal bensindriven ickemiljöbil. Det är med andra ord en större skillnad mellan de olika bränslena avseende kväveoxidutsläppen än CO2 påverkan.

Kanske är jag egoistisk men jag föredrar faktiskt att mina vänner, släktingar, arbetskamrater och barn klarar sig från dödliga sjukdomar orsakade av kväveoxidutsläpp under min livstid än att vädret blir lite sämre på jorden om 3-400 år.

/Martin
av MattiasD
Dieselbilen har marginellt lägre CO2 utsläpp än jämförbar bensinmotor. Det handlar om 10-15 % lägre till ett priset av mångdubbelt högre hälsofarliga utsläpp. Det är det inte värt. Kan bensinmotor istället köras på etanol och/eller biogas blir utsälppen av fossil CO2 betydligt lägre än den snålaste dieselbilen.

Synd att T6F inte finns. Då hade du haft låga hälsofarliga utsläpp, och mindre fossil CO2 än den snålaste dieselbilen.
Användarvisningsbild
av MartinS
XC90_Executive skrev:Vi får åka och köpa DRIVe-emblem och sätta på våra T6:or omgående, eller vad säger du? :wink:
Njae, först skall Polestarmjukvaran in ;-)

Jag körde förresten om en XC60 DrivE i Vemdalen i helgen, han stod still och spann med ett framhjul i backen upp till stugbyn....

/Martin
av matzen10
Ja, eller ska vi kanske kalla det miljöbränsle till bilen? Eller kanske inte när det gäller diesel o bensin förresten. Har svårt med ordet miljöbil faktiskt, när det är bränslet som avses.

Men hur är det med gas till bilarna; är det inte låg klimatpåverkan av det jämfört med diesel/bensin?

/Matzen10
av Rådlös
Så kallad Fordonsgas är till hälften, minst, uppblandad med fossil naturgas.
Om en läcka uppstår så är metangas (= biogas och naturgas) en mycket "farligare" växthusgas än koldioxid. Jag vill minnas siffran 19 gånger farligare. Hur och vad man har räknat på vet jag inte, men det är inget okänt i alla fall.

En gasläcka, om den uppstår, är ju mycket svårare att bekämpa. Man kan ju inte fånga in en gas som blåser ut i luften. En vätska kan man i många fall fånga in eller samla upp.
Användarvisningsbild
av MartinS
matzen10 skrev:Ja, eller ska vi kanske kalla det miljöbränsle till bilen? Eller kanske inte när det gäller diesel o bensin förresten. Har svårt med ordet miljöbil faktiskt, när det är bränslet som avses.
Fast det är ju miljöbilar per definition enligt regering/riksdag som diskuteras. Varken Diesel eller Bensin kan ju vara ett miljöbränsle. Men jag håller med dig i sak, hur kan en miljöbil drivas av ett icke miljövänligt bränsle.... Men det är ju definitionen av en Miljlöbil det är fel på (som jag också är inne på), inte namnet i sig.

/Martin
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]