Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av combato
När min bil är kall och jag skall lägga in backen eller ettan's växel så är det skit svårt. Det känns som man skall knäcka växel spaken men det går om man trycker på med lite försiktighet. När bilen är varm så är det inga problem.

Vad kan detta bero på?

/Tony
Användarvisningsbild
av combato
Var lite snabb att lägg upp en ny tråd. Verkar som många andra haft samma krångel och det verkar ju vara ingående axel i lådan som måste smörjas.

Vet någon om man kan göra detta utan att plocka ned lådan? Typ om det finns någon smörjnippel eller så...?
Senast redigerad av 1 combato, redigerad totalt 0 gånger.
av svda
Om Volvo inte ändrat sig sedan 850 så skall axeln ínte smörjas. Sörjer man axeln så är nog risken stor att det beckar ihop på kort tid pga dammet från lamellen. Axeln är behandlad för låg friktion. Gissar att det är samma med V70. Rengöring och åtminstonne ny lamell skulle jag gissa är vad som behövs.
Användarvisningsbild
av combato
T-rex skrev:kan det vara för lite växellådsolja? hade samma symtom när jag glömt fylla på olja vid ett drivaxelbyte.
Ja, det är ju värt att testa att fylla på lite. Känns som en enkel grej att testa. Att lyfta ned lådan gör jag nog inte själv med dom verktyg jag har... :(
ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Volv[…]

Gjort lackrengöring mm så nu är de[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska bl[…]