- mån 19 mar 2012, 22:43
Har det sista börjat pytsa i mer och mer E85 i tanken. Kör inte så regelbundet så jag har lite svårt dra några klara slutsatser av förbrukningen. Det enda jag är tämligen säker på är att det med dagens priser blir billigare att köra ju mer E85 man får i tanken. När jag slog i 20 till 40 % tyckte jag inte förbrukningen ökade knappt alls men har det sista bara tankat E85, ca 20 liter några gånger så nu borde det i stort sett bara vara sånt i tanken. Det enda som har hänt är att lambda-lampan har tänts till slut och att bilen möjligen blivit lite mer svårstartad. Senaste jag körde jag ca 20 mil med en båt på taket i 100-110 och då drog den 1.15, med dagens priser skulle det för att ge samma bränslekostnad per mil innebära 0.79 liter bensin per mil och så lite är extremt svårt att få den att dra även utan båt på taket.
Skadar detta motorn? Katalysatorn? Att motorlampan tänts antar jag beror på att den nu går magert för att spridarna inte riktigt hinner med? Är naturligtvis inte rädd om bilen då skulle jag aldrig gjort så här... Bilen är en 945 -94 förresten.
Skadar detta motorn? Katalysatorn? Att motorlampan tänts antar jag beror på att den nu går magert för att spridarna inte riktigt hinner med? Är naturligtvis inte rädd om bilen då skulle jag aldrig gjort så här... Bilen är en 945 -94 förresten.
- By Edwe