- tis 20 mar 2012, 00:24
#629871
Vilka bränslen och/eller vilka energislag tror du driver våra bilar i framtiden. Och varför?
Frågan är väl värd att fundera på mer än en gång om man vill att bilen ska ha en plats i framtiden. Och det vill vi väl? Likaså kan man fundera på varför dagens bilar drivs på de bränslen som de gör och att det verkar vara svårt att ändra på det.
När profeternas tungor talar är det påbud att lyssna! Likt en skock får rör sig den stora massan automatiskt och reflexmässigt i enlighet med fåraherdens önskan utövad genom vallhundarnas skall! Oliktänkande får tolereras icke! Ve det får som avviker från flocken! Total klippning är bara förnamnet på det som väntar...
Det är inte lätt att försöka att på faktamässig bas stå vid sidan om detta spektakel . Åtkomlig för klippning blir man inte som väl är, men man tvingas åse hur t.o.m. samhällsstyrande politiker låter sig upprymmas i dieselprofeternas lovsång!
Etanol är troligen det fordonsbränsle som utsatts mest för kritisk granskning i debatten. Man har vridit och vänt på varenda sandkorn i flera års debatt nu. Det finns gott om fakta tillgängligt för den som vill. Jag tycker det är mycket bra eftersom man nu verkligen har förutsättningar att bedömma etanolen objektivt. Jag önskar bara att samma förutsättningar skulle finnas att objektivt kunna bedömma fossildiesel! Tyvärr går detta inte alls då många fakta, samhällspåverkan, miljöpåverkan samt oljeindustrins påverkan på politiker mörkas, undanhålls, förvrängs och t.o.m. hemlighålls i debatten.
Icke desto mindre finns hängivna lakejer till de stora dieselprofeterna lite här och var. De flesta politiker tillhör detta släkte eftersom det finns ett egenintresse att behålla basen för de stora skatteintäkter som fossilbränsle inbringar. Likt vallhundar är de fåraherdens verktyg. Kan man få fossilbränsle att framstå som miljövänligt endast genom att sprida propagande, smutskasta alternativen och miljöklassa bilarna som bränslet ska användas i, ja då borde det ju vara högst sannolikt att jorden är platt istället för rund? Eller är det möjligen tvärt om...? Svaret är: Jorden förblir rund och den stora fårskockens avsaknad av egen fri vilja och insikt är påtaglig. Men varför? ??:-/
Det ligger nära till hands att nästa race, efter att de styrande överger flytande fossilbränslen, blir elbilar samt möjligen laddhybrider. Elenergi framställas redan idag till stor del av fossilbränsle i fast form (kol) vilket det finns gott om i jämförelse med flytande fossilolja. Möjligheterna att bibehålla basen för beskattning är stor. Jag tror att de flesta profeterna kommer att bekänna sig till denna tro och sjunga ny lovsång som lakejerna villigt lyder. Det pratas redan om supermiljöbilspremier. Redan nu talas om ”nollutsläpp” av CO2 från elbilar. Verkligheten idag är en helt annan, men vad betyder det när lovsången blir så stark att hörseln bedövas. :roll:
Vad kommer att händer med alla dieselbilar? Ja, lika lite som det hände något med alla etanolbilar. Det enda som händer är möjligen att stimulanser, miljöklassningar, etc. försvinner och att skatten på flytande fossilbränsle ökar och försäljningen av dieselbilar dalar. Ungefär som man ansåg att nu får det vara nog med etanol och de styrande tog bort flera incitament, t.ex. rabatten på förmånsvärdet för bl.a. etanolbilar. Och vips, försöljningen av etanolbilar dök likt fårskocken som lyder fåraherdens vallhundar. Samma kommer att hända den dag fåraherden tröttnat på diesel, tro mig. Glöm inte hur det var förr med högre total beskattning på dieselbilsåkande jämfört med bensinbilsåkande, hur var relationen mellan bensinbilar och dieselbilar då? Just det. :mrgreen:
Själv anser jag mig vara oberoende i denna fråga. Jag lyder inte blint vad profeterna säger men jag gillar religionsfrihet så rätten att uttrycka sig ska givetvis finns även för profeter. :| Men jag lyssnar mer än gärna på vad alla andra har att säga. Särskilt de som underbygger med verklighetsbaserad fakta. :D Om de får komma till tals vill säga... :???:
Däremot ska ingen vanlig svensson som kör dieselbil (eller någon annan bil heller) känna sig träffad av det jag skrivit. Själv är jag bara en vanlig svensson som kör etanolbil. Jag uppskattar och förstår bilens stora och viktiga betydelse i vår tillvaro. Jag är mycket bilintresserad och älskar bilkörning.
-)
Tyvärr är det snarast en svordom idag att bejaka bilen.
Jag vill inte att det ska vara så.
Helt klart måste man bejaka alternativa förnybara bränslen och förnybar energi, annars kommer vi inte att kunna hålla på med denna mycket ädla syssla i framtiden. De som försöker att sprida de olika profeternas fantasifulla budskap och önsketänkande möts av min oförmåga att förstå vad de säger. Men de har alltid min absoluta respekt ändå eftersom jag anser att var och en får tycka som de vill. :mrgreen:
I denna tråd önskar jag mer än gärna att vi tycker till ordentligt vilket bränslen och/eller vilka energislag bilen ska drivas av i framtiden, och varför. Men med absolut respekt för varandra. Detta gäller även fåraherdar, vallhundar, miljömuppar samt andra muppar.
Frågan är väl värd att fundera på mer än en gång om man vill att bilen ska ha en plats i framtiden. Och det vill vi väl? Likaså kan man fundera på varför dagens bilar drivs på de bränslen som de gör och att det verkar vara svårt att ändra på det.
När profeternas tungor talar är det påbud att lyssna! Likt en skock får rör sig den stora massan automatiskt och reflexmässigt i enlighet med fåraherdens önskan utövad genom vallhundarnas skall! Oliktänkande får tolereras icke! Ve det får som avviker från flocken! Total klippning är bara förnamnet på det som väntar...
Det är inte lätt att försöka att på faktamässig bas stå vid sidan om detta spektakel . Åtkomlig för klippning blir man inte som väl är, men man tvingas åse hur t.o.m. samhällsstyrande politiker låter sig upprymmas i dieselprofeternas lovsång!
Etanol är troligen det fordonsbränsle som utsatts mest för kritisk granskning i debatten. Man har vridit och vänt på varenda sandkorn i flera års debatt nu. Det finns gott om fakta tillgängligt för den som vill. Jag tycker det är mycket bra eftersom man nu verkligen har förutsättningar att bedömma etanolen objektivt. Jag önskar bara att samma förutsättningar skulle finnas att objektivt kunna bedömma fossildiesel! Tyvärr går detta inte alls då många fakta, samhällspåverkan, miljöpåverkan samt oljeindustrins påverkan på politiker mörkas, undanhålls, förvrängs och t.o.m. hemlighålls i debatten.
Icke desto mindre finns hängivna lakejer till de stora dieselprofeterna lite här och var. De flesta politiker tillhör detta släkte eftersom det finns ett egenintresse att behålla basen för de stora skatteintäkter som fossilbränsle inbringar. Likt vallhundar är de fåraherdens verktyg. Kan man få fossilbränsle att framstå som miljövänligt endast genom att sprida propagande, smutskasta alternativen och miljöklassa bilarna som bränslet ska användas i, ja då borde det ju vara högst sannolikt att jorden är platt istället för rund? Eller är det möjligen tvärt om...? Svaret är: Jorden förblir rund och den stora fårskockens avsaknad av egen fri vilja och insikt är påtaglig. Men varför? ??:-/
Det ligger nära till hands att nästa race, efter att de styrande överger flytande fossilbränslen, blir elbilar samt möjligen laddhybrider. Elenergi framställas redan idag till stor del av fossilbränsle i fast form (kol) vilket det finns gott om i jämförelse med flytande fossilolja. Möjligheterna att bibehålla basen för beskattning är stor. Jag tror att de flesta profeterna kommer att bekänna sig till denna tro och sjunga ny lovsång som lakejerna villigt lyder. Det pratas redan om supermiljöbilspremier. Redan nu talas om ”nollutsläpp” av CO2 från elbilar. Verkligheten idag är en helt annan, men vad betyder det när lovsången blir så stark att hörseln bedövas. :roll:
Vad kommer att händer med alla dieselbilar? Ja, lika lite som det hände något med alla etanolbilar. Det enda som händer är möjligen att stimulanser, miljöklassningar, etc. försvinner och att skatten på flytande fossilbränsle ökar och försäljningen av dieselbilar dalar. Ungefär som man ansåg att nu får det vara nog med etanol och de styrande tog bort flera incitament, t.ex. rabatten på förmånsvärdet för bl.a. etanolbilar. Och vips, försöljningen av etanolbilar dök likt fårskocken som lyder fåraherdens vallhundar. Samma kommer att hända den dag fåraherden tröttnat på diesel, tro mig. Glöm inte hur det var förr med högre total beskattning på dieselbilsåkande jämfört med bensinbilsåkande, hur var relationen mellan bensinbilar och dieselbilar då? Just det. :mrgreen:
Själv anser jag mig vara oberoende i denna fråga. Jag lyder inte blint vad profeterna säger men jag gillar religionsfrihet så rätten att uttrycka sig ska givetvis finns även för profeter. :| Men jag lyssnar mer än gärna på vad alla andra har att säga. Särskilt de som underbygger med verklighetsbaserad fakta. :D Om de får komma till tals vill säga... :???:
Däremot ska ingen vanlig svensson som kör dieselbil (eller någon annan bil heller) känna sig träffad av det jag skrivit. Själv är jag bara en vanlig svensson som kör etanolbil. Jag uppskattar och förstår bilens stora och viktiga betydelse i vår tillvaro. Jag är mycket bilintresserad och älskar bilkörning.

Tyvärr är det snarast en svordom idag att bejaka bilen.

Helt klart måste man bejaka alternativa förnybara bränslen och förnybar energi, annars kommer vi inte att kunna hålla på med denna mycket ädla syssla i framtiden. De som försöker att sprida de olika profeternas fantasifulla budskap och önsketänkande möts av min oförmåga att förstå vad de säger. Men de har alltid min absoluta respekt ändå eftersom jag anser att var och en får tycka som de vill. :mrgreen:
I denna tråd önskar jag mer än gärna att vi tycker till ordentligt vilket bränslen och/eller vilka energislag bilen ska drivas av i framtiden, och varför. Men med absolut respekt för varandra. Detta gäller även fåraherdar, vallhundar, miljömuppar samt andra muppar.

낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."