Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
oldtimersmc skrev:
crumpets skrev:
Spoiler »

En sak är uppenbar det är att även en moderator kan ha ett bristande omdömme men det är å andra sidan en känd biverkning i samband med etanolkonsumtion.
Det är som forumdebattör jag skriver, inte moderator. Kommer du med påståenden med en negativ attityd, som dessutom är felaktiga, bara för att du inte kan ta in information som finns öppet på nätet tar du dig inte ur detta genom att istället ifrågasätta om detta är förenligt med att jag upprätthåller forumregler.
Vojje skrev:
crumpets skrev: Att etanol skulle vara ett uselt bränsle som ingen använder är bara Lasse Swärd och ett gäng inskränkta bakåtsträvare som oldtimersmc m.fl. som har drömt ihop. Kanske står ni med näsan lite väl nära påfyllningshålet när ni tankar.

Är du från vettet?
Får man skriva hur som helst bara för att man är Moderator?

Verkligen inte.
av oldtimersmc
Det minsta man kan förvänta sig är att en moderator följer forumets regler och har en god ton och att sen försvara sig med att man uppträder som debattör blir lite...
Läs igenom det du skrev en gång till med moderatorglasögonen på näsan.

Så till saken Tyskland 41milj fat med 10 ggr så många innevånare än sverige som förbrukar 20milj ( varav en hel del går till att spettsa bensinen med förnärvarande 5%) så jag verkar inte vara så där värst fel ute.

Några fakta i sammanhanget Tyskland 82 000 000 innevånare Frankrike 62 000 000 USA 298 000 000
Sverige Ca 9 300 000.

Det etanoljesus försökte med i Norrland testar "Ursus" Gillb i värmland fast där med Metanol/Träsprit.

Naturligtvis så måste vi hitta andra alternativa bränslen för framtiden men jag tror inte att det inte kommer att vara sprit och det verkar allt färre bilköpare tro med tanke på utvecklingen.
Jag kan ha fel angående framtiden men det är jag dessvärre inte ensam om, och i ett globalt perspektiv så är det knappast försvarbart att odla bränsle där man kan odla mat eller tycker du det?
Användarvisningsbild
av erikn
All världens golfbanor tar lika mycket utrymme som all världens etanolodlingar. Gissa vad jag tycker att man kan göra på golfbanor... Odla mat!
av perhall
KajJacob skrev:http://www.e24.se/pengar/bil-och-bat/pu ... 348833.e24
Verkar jättekonstigt att han inte har fler besök nu när etanol är fördelaktigt. Men så här är det ju med politiska beslut - ibland blir de helt rätt, som bälteslag, avreglering av telefoni och rökförbud på restauranger - ibland blir de inte lika bra - som Telia-aktierna, pumplagen och avregleringar av el, apotek m m. Politiker försöker nog ändå fatta rimliga beslut utifrån hur det ser ut när besluten fattas (och ganska många politiker har väldigt dålig koll på bilar och en del annat...).

PH
Användarvisningsbild
av Camel
oldtimersmc skrev:Men det är i mina ögon ytterst tveksamt att över huvudtaget köra på e85 ( vi är tämligen ensamma i sverige med att göra det), gissa varför...
Du har rätt att tycka att det är tveksamt att köra på 85. Men fakta är att vi inte är tämligen ensamma. Och varför tror du det...? Inte läst själv och lyssnat för mycket på profeter?
crumpets skrev:Att etanol skulle vara ett uselt bränsle som ingen använder är bara Lasse Swärd och ett gäng inskränkta bakåtsträvare som oldtimersmc m.fl. som har drömt ihop.
Vad Lasse Swärd går för är uppenbart, han är självutnämd profet av absolut värsta sorten. En mycket verklighetsfrånvarande person. Men att oldtimersmc skulle vara en "inskränkt bakåtsträvare" håller jag inte med om. Jag vet inget om det.
crumpets skrev:Inte ens den mest inskränkte etanoldyrkaren kan ju på allvar tro att alla bilar ska drivas på etanol. Det kommer självklart få bli en blandning av t.ex. el, metanol, etanol, biogas och biodiesel. Alla förnyelsebara energikällor får tas tillvara på.
+1.
oldtimersmc skrev:Kan tillägga att 2010 sålldes det 35k spritbilar i Sverige 2011 15K...
Beror det på miljöhänsyn eller hänsyn till den egna plånboken? Komiskt, eller hur? Samtidigt ökar försäljningen av etanolbränsle.
MattiasD skrev:Är det helt omöjligt att diskutera anpassning till etanol av 2.5T utan att dieselprofeterna ska hålla högmässa?
Det måste man acceptera. Att sprida budskap är en profets uppdrag.
MattiasD skrev:/.../det är trist och en följd av att svensson lurats att byta sin fossildrivna bil (bensin) mot ett skitigare fossilt bränsle (diesel). Alla springer åt samma hål med tvelaktiga argument.
Verkligen trist. Men fåren i en fårskock brukar dra åt samma håll. Om inte så är fallet brukar de få hjälp.
oldtimersmc skrev:Jag kan ha fel angående framtiden men det är jag dessvärre inte ensam om/../
Självinsikt är en mycket bra egenskap. Profeter saknar denna egenskap.
oldtimersmc skrev:Det etanoljesus försökte med i Norrland testar "Ursus" Gillb i värmland fast där med Metanol/Träsprit.
Ja, bevare oss väl från profeter. Dessutom hackar de på varandra, lika bra det. Men båda bränslena har existensberättigande med "andra generationens" framställningsmetod.

oldtimersmc skrev:/.../ i ett globalt perspektiv så är det knappast försvarbart att odla bränsle där man kan odla mat/.../
erikn skrev:All världens golfbanor tar lika mycket utrymme som all världens etanolodlingar. Gissa vad jag tycker att man kan göra på golfbanor... Odla mat!
Granskningen av etanolen har tryckt på att den tar stora arealer i anspråk. Det är sant. Men etanolen blir beskylld för det ena och det andra med de mest konstiga argument. Svält, ökade matpriser, skövling av regnskog, osv. Inget av detta kan man på fullt allvar mena är etanolens fel om man inte är Profet och därmed kan tillåta sig en distans till verkligheten.

Svält har vi samtidigt som vi betalar avställningsstöd för lantbruket. Matpriserna styrs av tillgång och efterfrågan. Om man inte får betalt tillräckligt produceras ingen mat. Synd om dem som inte kan betala. Etanolens fel? Nej, det kallas ekonomisk politik på högsta nivå.

Innan avställningsstödet uppstod stora överskott av mat i västvärlden. Men vad gjorde vi? Inte skänkte vi detta till behövande. Det skulle förstöra vår egen ekonomi. Nej, istället inrättade man bl.a. avställningsstöd för att upprätthålla matpriserna. Men etanolen...

Regnskogen, ja vad ska man säga. Tobaksodlingar tar mycket plats. Det skövlas ingen regnskog för etanol. Golfbanor tar en ansenlig yta i anspråk. Osv. Etanolen tillåts inte ta plats. Den är ett hot mot andra ädla syften som behöver areal.

Avsevärda mängder etanol framställs för invärtes bruk. Ingen ont i det men för utvärtes bruk är det inte tillåtet.

Men när profeterna talar blir allt plötsligt lika kristallklart som avloppsvatten.

När profeternas tungor talar är det påbud att lyssna! Likt en skock får rör sig den stora massan automatiskt och reflexmässigt i enlighet med fåraherdens önskan utövad genom vallhundarnas skall! Oliktänkande får tolereras icke! Ve det får som avviker från flocken! Total klippning är bara förnamnet på det som väntar...

Läs mer på egen risk i denna tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=79553
Användarvisningsbild
av Camel
perhall skrev:Politiker försöker nog ändå fatta rimliga beslut utifrån hur det ser ut när besluten fattas/.../
Nu ska vi inte ta i. Det enda som politiker bryr sig om är skatteintäkter för den egna politikens förverkligande. En mycket stor del av politikernas beslutsunderlag serveras av lobbyister. I fallet med pumplagen var det gröna lobbyister. När det gäller ta bort rabatten på förmånsvärdet för etanolbilar samt att miljöklassa fossilbränsledrivna dieselbilar var det helt andra lobbyister. Har inte så mycket med verkligheten att göra. Vare sig klimatfrågan eller miljöproblemen i stort står särskilt högt numera på dagordningen. En tydlig avmattning kan märkas.
av perhall
Nu känner jag några politiker - åtminstone 5-6 - bra, i viktiga positioner (in skulle känna igen namnen). Att de bara skulle bry sig om skatteintäkter håller jag inte alls med om. De tror på det de gör men de blir ofta ensidiga och blinda av sin partipolitik. Och de har ofta dålig insikt i sakfrågor och får underlag som är mycket bristfälliga när de används för beslut i kombination med bristande intresse för en viss fråga. Men de vill väl och jobbar hårt (med fel fokus, tycker jag, men lata är de inte... ej heller korkade, bara lite inskränkta)./PH
av oldtimersmc
@Rådlös Nej det tycker jag inte men jag skrev på förekommen anledning med en lång historik som bakgrund.
Ps goggla "nät troll".
Användarvisningsbild
av erikn
Jag vill bara förtydliga mitt inlägg. Om arealen som etanolodlingar verkligen skulle vara reellt problem så borde det redan varit uppe för diskussion för länge sedan vad gäller golfbanorna. Men jag har i alla fall ALDRIG hört någon som framfört samma argument mot golfbanorna som man använder mot etanolodlingarna.

Batteritillverkning är uppenbarligen inte rik[…]

Däck dimensioner

Har dom röda coilsen från j-spec som &a[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]