oldtimersmc skrev:Men det är i mina ögon ytterst tveksamt att över huvudtaget köra på e85 ( vi är tämligen ensamma i sverige med att göra det), gissa varför...
Du har rätt att tycka att det är tveksamt att köra på 85. Men fakta är att vi inte är tämligen ensamma. Och varför tror du det...? Inte läst själv och lyssnat för mycket på profeter?
crumpets skrev:Att etanol skulle vara ett uselt bränsle som ingen använder är bara Lasse Swärd och ett gäng inskränkta bakåtsträvare som oldtimersmc m.fl. som har drömt ihop.
Vad Lasse Swärd går för är uppenbart, han är självutnämd profet av absolut värsta sorten. En mycket verklighetsfrånvarande person. Men att oldtimersmc skulle vara en "inskränkt bakåtsträvare" håller jag inte med om. Jag vet inget om det.
crumpets skrev:Inte ens den mest inskränkte etanoldyrkaren kan ju på allvar tro att alla bilar ska drivas på etanol. Det kommer självklart få bli en blandning av t.ex. el, metanol, etanol, biogas och biodiesel. Alla förnyelsebara energikällor får tas tillvara på.
+1.
oldtimersmc skrev:Kan tillägga att 2010 sålldes det 35k spritbilar i Sverige 2011 15K...
Beror det på miljöhänsyn eller hänsyn till den egna plånboken? Komiskt, eller hur? Samtidigt ökar försäljningen av etanolbränsle.
MattiasD skrev:Är det helt omöjligt att diskutera anpassning till etanol av 2.5T utan att dieselprofeterna ska hålla högmässa?
Det måste man acceptera. Att sprida budskap är en profets uppdrag.
MattiasD skrev:/.../det är trist och en följd av att svensson lurats att byta sin fossildrivna bil (bensin) mot ett skitigare fossilt bränsle (diesel). Alla springer åt samma hål med tvelaktiga argument.
Verkligen trist. Men fåren i en fårskock brukar dra åt samma håll. Om inte så är fallet brukar de få hjälp.
oldtimersmc skrev:Jag kan ha fel angående framtiden men det är jag dessvärre inte ensam om/../
Självinsikt är en mycket bra egenskap. Profeter saknar denna egenskap.
oldtimersmc skrev:Det etanoljesus försökte med i Norrland testar "Ursus" Gillb i värmland fast där med Metanol/Träsprit.
Ja, bevare oss väl från profeter. Dessutom hackar de på varandra, lika bra det. Men båda bränslena har existensberättigande med "andra generationens" framställningsmetod.
oldtimersmc skrev:/.../ i ett globalt perspektiv så är det knappast försvarbart att odla bränsle där man kan odla mat/.../
erikn skrev:All världens golfbanor tar lika mycket utrymme som all världens etanolodlingar. Gissa vad jag tycker att man kan göra på golfbanor... Odla mat!
Granskningen av etanolen har tryckt på att den tar stora arealer i anspråk. Det är sant. Men etanolen blir beskylld för det ena och det andra med de mest konstiga argument. Svält, ökade matpriser, skövling av regnskog, osv. Inget av detta kan man på fullt allvar mena är etanolens fel om man inte är Profet och därmed kan tillåta sig en distans till verkligheten.
Svält har vi samtidigt som vi betalar avställningsstöd för lantbruket. Matpriserna styrs av tillgång och efterfrågan. Om man inte får betalt tillräckligt produceras ingen mat. Synd om dem som inte kan betala. Etanolens fel? Nej, det kallas ekonomisk politik på högsta nivå.
Innan avställningsstödet uppstod stora överskott av mat i västvärlden. Men vad gjorde vi? Inte skänkte vi detta till behövande. Det skulle förstöra vår egen ekonomi. Nej, istället inrättade man bl.a. avställningsstöd för att upprätthålla matpriserna. Men etanolen...
Regnskogen, ja vad ska man säga. Tobaksodlingar tar mycket plats. Det skövlas ingen regnskog för etanol. Golfbanor tar en ansenlig yta i anspråk. Osv. Etanolen tillåts inte ta plats. Den är ett hot mot andra ädla syften som behöver areal.
Avsevärda mängder etanol framställs för invärtes bruk. Ingen ont i det men för utvärtes bruk är det inte tillåtet.
Men när profeterna talar blir allt plötsligt lika kristallklart som avloppsvatten.
När profeternas tungor talar är det påbud att lyssna! Likt en skock får rör sig den stora massan automatiskt och reflexmässigt i enlighet med fåraherdens önskan utövad genom vallhundarnas skall! Oliktänkande får tolereras icke! Ve det får som avviker från flocken! Total klippning är bara förnamnet på det som väntar...
Läs mer på egen risk i denna tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=79553