Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av toma
Har fått felkod 413, dvs. egr temperaturangivaren. Hur viktig är denna? Killen som kollade koden sa att den är nu pluggad och borde inte ge några problem (förutom lampan som lyser i instrumentpanelen). Har problem med för höga utsläpp och vet ej hur jag skall få dem ner. Motorn kollad, ingenting läcker. Lamdan ok. Maskin B234f, 740 årsmodell -90.

På volvo sa de att så länge egr:en ger felsignal kommer styrsystemet inte att fungera och blandningarna kan bli lite vad som helst vilket leder till att utsläppen också blir för höga..

Är tacksam för alla svar/kommentarer/tankar. Har haft problem med detta redan en längre tid.
av Priffe
Köp ny givare på mekonomen runt 200 spänn kanske, eller om du lyckas få loss en på skroten för halva priset.
Användarvisningsbild
av Sparkz
EGRen öppnar bara under acceleration, så den kan inte påverka värdena när besiktningen mäter. Tempgivaren sitter där för att styrenheten ska kunna kolla att systemet fungerar, så om EGRen är pluggad bör du få felkod [241: För lite flöde].
Och bilprovningen kollar EGR med, så den behöver fungera.

Med varm motor, kolla så ventilen rör sig när du gasar. Tomgången ska gå ner och bli ojämn om du öppnar ventilen för hand. Det går att göra med fingret eller en liten skruvmejsel, alternativt sätta vakuum på den med pump eller koppla den direkt till insuget.
Är tomgången stabil är rören eller ventilen igensotade, ta loss och rensa.

Mät tempgivaren innan du byter, det kan lika gärna vara dålig kontakt i kablarna in till styrenheten. Det finns olika givare, både NTC och PTC, så se till att du får rätt.
av toma
Sparkz skrev:Det finns olika givare, både NTC och PTC, så se till att du får rätt.
Hur vet man vilken givare man har/behöver? Vad är skillnaden på negativ och positiv TC?
av Priffe
Gå in på http://www.mekonomen.se och sök på ditt regnr alternativt 740 -90 B234F
så kan du hitta givare och annat.
Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pr[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det