Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av toorop
hej! blev stoppad i motala efter 2 min i staden, blev inkörd av 2 st aspiranter som var riktigt jobbiga, hade kört i 20mil med dimljusen på och då på vägen var det tät dimma. han sa att dimljus var förbjudna på kvällen då var klockan ca 5. så okej . fick böter på 500kr

ja tänkte släcka dimljusen ja har en säkring vid en sån där tändsak en säkring. kan dem ge mej en tvåa på "icke fungerande dimljus" på besiktningen? , ja misstänker att dem pekar lite uppåt för mycket.

Även torkarna är trasiga på ljusen fram. är det med en tvåa?

Även så pratar jag om att polisen körde nästan i i min bil och tog leg på alla i bilen o kolla efterlysningar och fråga vad vi gjorde här och vad vi skulle göra. Dom fråga som vi vore misstänkte bankrånare. Ja såg säkrt 30 bilar med dimljus den kvällen. kändes otrevligt att bli utfrågad , även fråga dem vad killen hette som vi skulle festa hos vad är detta egentligen?

ingen i bilen förekommer i belastningregistret ändå fråga dom ut oss i 20min. aldrig varit med om liknande.

är en bot på¨500kr med dimljus med i brottsregget ? ja enligt dem, men är det en prick i körkortet? haft körkort i över 1 år nu.
tyvärr stanna jag vid en affär och stängde av ljuset då instrument lyser också, så satte jag på halvljus och då glömde jag dimm ljusen också. så på så sätt gjorde jag fel. och skrev på och betalade. men att detta skulle hamn i brott och att jobbet kanske yttrar sig vore konstigt.
jag ska ta lastbil snart undra vad dem säger nu på länstyrelsen.
ja såg faktiskt på ett forum där killen hade prövotid och åkte fast med parkeringsljus och dimm på kvällen dom sa typ att det var fara för trafik då han inte syntes, och enligt killen fick han hem från länsstyrelsen att han skulle yttra sig varför han ska få behålla kortet och att dem gjorde en bedömning bla bla. vafan ta körkoret för att dimm var på. det var också dimma ute så 1 rätt hade jag.

det finns en lag nu som säger att dimm på natten kvällen är förbjudet.

fick även en parkeringbot för att ja stod 2 min över tiden på skylten. skulle handla näspray. den betala jag med. åkte den också till länstyrelsen`?
Myt och åter myt, man riskerar inte kortet när man har prövotid för en sån simpel sak som dimljus.
Skillnaden är att man får ta om kortet om man blir av med det istället för att få tillbaka det efter en viss tid
Här är en utskrift från transport styrelsens hemsida.

I dimma eller kraftig nederbörd ska du använda halvljus
eller dimljus, dock inte tillsammans.
I gryning, skymning eller
mörker kan helljus också
användas men det försämrar
ofta sikten.
Du får använda dimBAKljus
om sikten är kraftigt nedsatt,
men inte så att bakomvarande förare bländas.

Frågan är vem som bestämmer vad som är dimma eller kraftig nederbörd. Som oftast i Svensk lagstiftning är det alltid "farbror blå" som sätter värdena. Det går att dock vägra ta emot böteslappen, men då går det eventuellt till rättegång. Dom inte upp sågana "småsaker" alltid så det avskrivs oftast. Där står i alla fall inget om att det skulle vara förbjudet att köra med dimljus vissa tider, så du skulle nog klara en rättegång. Om du inte hade halvljusen på samtidigt, förstås.

Mvh
Lennart
Känner igen det där.
Bor i sthlm och har utan att överdriva blivigt stoppad över 25 ggr.
De ställer sina standardfrågor.
Har du körkort?
Är det din bil?
Vart är ni påväg?
Och så får man blåsa.

Jag tycker det är bra att de gör rutinkontroller och kollar styrlappen + alkohol.

Men gillar inte när de jävlas med en.
Kolla leg på alla i bilen får det ej göra om man inte är misstänkt för någonting och jag är 99 % säker på att det är så.
Man kan se det så här om det vore i sin fulla rätt så skulle de göra det nästan jämt speciellt om man gjort mindre förseelser.

Det du ska säga är "Ja det kan du få men jag vill veta vad jag är misstänkt för"

Kan de ej svara eller tycker man är kaxig så svarar du bara "Du kan få se leg men det tar vi nere på station"
De kommer nämligen aldrig åka ner med dig då du ej har gjort något fel, det är inte ett brott att åka med i en bil.
Och misstänker de att du har gjort något fel så måste de tala om det.
Eftersom du ej gjort något fel så och du ej är misstänkt för något så kommer de aldrig ta med dig ner till station.

De kommer förståss bli sura och fråga om du är kaxig men då svarar du bara.
Både du och jag vet att du gör detta för å jävlas med mig, eller står du här i stan och kollar leg på varje person i bilarna du stoppar är det du menar?

Då kommer han svara "nej"
och då svarar du varför begär du då det på mig?

Och då vet han inte vad ha ska säga och det hela är över.

Synd att du skrev under om dimljusen, du hade nog klarat det i en rättegång finns inte en chans att de snor dig på lappen för ett par lågt placerade lanternor är tända.
hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]

Ja, det är nog bara att vänta till mitte[…]

Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]