Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Har en v70 -02 t5

Har läst lite fram och tillbaka om e85.
Kan man köra på 50/50? Tjänar man på det?

Sen finns sidor som man kan köpa något och bara"klicka" i vid spridarna.
Bättre?
av Kulle
Ett tips är att hålla sig borta från E85 om bil/motor i övrigt inte är anpassat för det, det kronor du tjänar genom kan lätt ätas upp av ökade underhållskostnader/reparationer.
Användarvisningsbild
av erikn
Jag gör det.
Användarvisningsbild
av helgonet1
erikn skrev:Jag gör det.
Vadå!! Håller dig borta lr??? ??:-/
Användarvisningsbild
av Ravi
Kulle skrev:Ett tips är att hålla sig borta från E85 om bil/motor i övrigt inte är anpassat för det, det kronor du tjänar genom kan lätt ätas upp av ökade underhållskostnader/reparationer.

Håller med
Användarvisningsbild
av erikn
Kolla min signatur...
Användarvisningsbild
av Mabuse
Det finns gott om myter och rövarhistorier om etanolens farligheter för bilen.
Jag tror att mytbenägenheten kan ha att göra med för mycket invärtes bruk.
av Kulle
Mabuse skrev:Det finns gott om myter och rövarhistorier om etanolens farligheter för bilen.
Visst finns det, men faktum kvarstår att det är korrosivt mot plast/gummi som inte är anpassat för ändamålet. Även ventiler/säten mm. ska ju ta stryk hävdar en del, även fast detta säkerligen kräver använding under lång tid. På en prestandabil där max-effekt är prio 1 är det mer förståeligt att använda, det är ett lättillgänligt och billigt "racebränsle" som medger betydligt högre effektuttag än vanlig macksoppa. Den kör man helle inte normalt vintertid vilket gör att man inte behöver bekymra sig över etanolens bristande kallstartsegenskaper. Om man vill tanka 50/50 blir det också ett till moment med tankning/blanding, om man räknar in tiden för detta och eventuella reparationer till följd av etanolen får man själv bedömma om man tycker det är värt det.

Hick! :)
Användarvisningsbild
av helgonet1
erikn skrev:Kolla min signatur...
Sorry, mea culpa ;-//
Användarvisningsbild
av Mabuse
Kulle skrev:
Mabuse skrev:Det finns gott om myter och rövarhistorier om etanolens farligheter för bilen.
Visst finns det, men faktum kvarstår att det är korrosivt mot plast/gummi som inte är anpassat för ändamålet.
Sant, men du hittar knappast något gummi i bilen som inte är tillverkad av en sort som är beständigt. Endast i få undantagsfall kan man hitta plast och gummi för bensin som inte står emot etanol.
Även ventiler/säten mm. ska ju ta stryk hävdar en del,
Vilka kvalifikationer har "en del"?
På etanol.nu finns erfarenheter från körning av etanol-konverterade bilar under tusentals mil... utan ventilproblem. Praktisk, experimentell erfarenhet från verkliga livet. Motorexpertisen som finns där är imponerande.
även fast detta säkerligen kräver använding under lång tid.
Precis. Hur lång tid? Det har inte "en del" lyckats förklara på ett begripligt sätt.

På en prestandabil där max-effekt är prio 1 är det mer förståeligt att använda, det är ett lättillgänligt och billigt "racebränsle" som medger betydligt högre effektuttag än vanlig macksoppa.
Det har med etanolens egenskaper att göra. Ett bränsle som är bättre för motorn. Till och med när du tankar okonverterat så ökar verkningsgraden på motorn med etanol.
Den kör man helle inte normalt vintertid vilket gör att man inte behöver bekymra sig över etanolens bristande kallstartsegenskaper.
Irrelevant. Etanolens kallstartsegenskaper går att kompensera på olika sätt.

Om man vill tanka 50/50 blir det också ett till moment med tankning/blanding, om man räknar in tiden för detta och eventuella reparationer till följd av etanolen får man själv bedömma om man tycker det är värt det.
Du förutsätter i detta uttalande att motorn kommer att behöva reparationer, något som du inte har något belägg för.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]