Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

man behöver ingen djävla momentnyckel, lite sunt förnuft räcker långt. Nog fasen ska man dra hårt, om man skla dra gängen på en m14. Det sitter ju en packning på stiftet, om den inte har en kona som tätar. Dra till packningen gått ihop, och lite till.
Alltså var och en får självklart göra som man vill på sin egna bil men man kommer aldrig ifrån det faktum att tändstift skall dras med momentnyckel för att vara helt korrekt monterat.
Jag skiter fullständigt i om ni brukar dra tändstiften med tänderna, skiftnyckeln eller dyl. :lol: :wink:
2444ever skrev:Det är lite löjligt med momentnyckel, lika löjligt som att kolla skalan när man pumpar däcken, jag trycker i luft tills det känns lagom :shock:
så länge det bara är där nere som däcket är platt är det bara att köra :-)
Jag använder min momentnyckel vid kritiska moment, absolut. Men inte fan tar jag fram momentnyckeln när jag ska dra dit batteriklämman på batteriet. Det är ju faktiskt så att det finns ett angivet moment för alla skruvar. Men sunt förnuft räcker väldigt långt, och med det menar vi väl att man inte hänger sig på en M10 skruv med dubbla förlängare och 3 meter ställningsrör. :roll:

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]