Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#629587
Eftersom det verkar vara allmänt verdertaget på detta forum att desto högre däckstryck man har desto bättre är det... och eftersom inga logiska resonemang eller fakta från branchexperter biter på folk så känns det skönt att AMS i sitt senaste nummer slår ihjäl åtminstonde en av myterna...

Att höjt däckstryck skulle ge avsevärda bränslebesparingar...?

AMS har testat ihop med Nokian med en V70 i 80km/h.

rek tryck är 2.2bar

2.7bar gav 1.2% lägre rullmotstånd i däcken.
4.2bar gav 3.3% lägre rullmotstånd i däcken.

Dessutom är det så att i landsvägsfart är det ungefär 50/50 i förhållande mellan rullmotståndet och luftmotstånd. Så låt oss anta att bilen drar 0,9l/mil och man ökar 0.5bar till 2.7bar så kommer bilen efteråt dra 0,895l/mil...

Nu kommer säkert många av er att minsann berätta om era fantastiska besparingar mm mm... men detta är fakta! Utan inverkan av en massa placebo effekter och annan oventenskaplig inverkan.

Det är bara extremt synd att de inte tog död på de övriga myterna som gör att många kör omkring med sjuka övertryck i sina däck.

EDIT: Jag blir inte riktigt klok på bilhanteringen på forumet. Här är artikeln så ni kan kolla i ett nytt fönster: http://www.thuresson.eu/slask/bild222.JPG

Bild
#629627
Lagom är alltid bäst, för lite är absolut sämst ur ekonomisk synpunkt. Att använda rekommenderat ECO tryck enligt tillverkaren till bilen eller vad däckstillverkaren rekommenderar borde rimligen vara det bästa.
Samtidigt skulle jag gärna kolla hur AMS mätt, för dom har inte alltid använt riktigt rätt metoder för sina mätningar, även om dom ofta ger en bra fingervisning.

/Thomas
#629631
Funk skrev:Lagom är alltid bäst, för lite är absolut sämst ur ekonomisk synpunkt. Att använda rekommenderat ECO tryck enligt tillverkaren till bilen eller vad däckstillverkaren rekommenderar borde rimligen vara det bästa.
Samtidigt skulle jag gärna kolla hur AMS mätt, för dom har inte alltid använt riktigt rätt metoder för sina mätningar, även om dom ofta ger en bra fingervisning.

/Thomas
Det är mätt i Nokians labb så det blir nog inte mycket bättre än så.


.
#629671
Så bra, det borde borga för vetenskapligt repeterbara resultat..

För min bil rekommenderar Volvo (17") +0,3 Bar som ECO-tryck , totalt 2,5 och man skall/kan gå högre vid last.. Med minsta däckdimensionen och lättrullande 15" hjul rekommenderar man 2,7 som ECO-tryck vilket är ganska mycket över de 2,1 som är "normaltryck".
Dryga 1% är visserligen ingen stor skillnad, men många bäckar små.... det viktigaste är dock som sagt att absolut inte ha för lite!

/Thomas
#630621
henso skrev:
Mabuse skrev:De nämnde inget om bluffprodukten "nitrogen"?
Vad är det som är bluff med det?
Att de håller lufttrycket bättre pga större molekyler?
Eftersom man inte kan "spola rent" på syre innan man fyller däcket med kvävgas(till skillnad från racefälgar som har två ventiler).

Och iom att luft innhåller 78% kväve, så när man fyller på med kvävgas så blir skillnaden att nivån kväve stiger till ca 90%.

Mao är det ENDAST framtaget som marginalhöjare på däckverkstäderna.


.
#630683
Och iom att luft innhåller 78% kväve, så när man fyller på med kvävgas så blir skillnaden att nivån kväve stiger till ca 90%.
Eftersom syret då rimligen borde vara det som läcker först så är ett däck som fyllts på några gånger fyllt med mer än de 78% kväve det hade från början... :)

/Thomas
C40 körkomfort.

Det kan nog vara så. I alla fall är de[…]

Mecka ur instrumenteringen och mailade någ[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]