Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
niklasstahl skrev:Någon som vet om/var man kan chippa/modifiera en 2,5T så den går att köra på E85. Någon som har prisuppgift?

Autotech gör regelmässigt sådana trimningar antingen via färdig programvara eller genom mappning. Priser får du fråga dem om, men det går att få ut duktigt med mos vid en korrekt mappning.
Kolla vad som är på gång på deras facebooksida, där du kan fråga t.ex Salle om råd.
Sök på AUTOTECH MOTORSPORT DRIVERS

/Thomas
av oldtimersmc
oldtimersmc skrev:
crumpets skrev:
oldtimersmc skrev:Det är samma motor så ladda den med vilket djävla e85 program du vill.
Men det är i mina ögon ytterst tveksamt att över huvudtaget köra på e85 ( vi är tämligen ensamma i sverige med att göra det), gissa varför...
e-bränslet har ett högre oktantal så att man kan ladda hårdare utan risk för "spikningar" men dessvärre så har etanolen ett lägre energinehåll så du får vräka in bränsle för att få lite "pang för pengarna"+ att du tvingas byta olja och filter mycket oftare.
Så är det mer effekt du vill ha så finns det massor av alternativ.
Om ditt motiv är att spara pengar så gör det dvs skit i E85

Ps Omek för fan! Ta en kurs i knyppling...
Nej.
Per capita..

JO!!!

Här får man tydligen inte kritisera den synnerligen ovanliga vurmen för etanol (i bilar) som Sverige är Djävligt ensamma om och de som klagar är naturligtvis de som åker med "sprit i tanken".
Man inser lätt att det inte kan vara en bra affär globalt att koka sprit till bränsle med allt vad det innebär...

Crumpets nämn ett land som använder mer etanol (till bilbränsle) än Sverige förutom brasilien.
av MattiasD
oldtimersmc skrev:
Crumpets nämn ett land som använder mer etanol (till bilbränsle) än Sverige förutom brasilien.
Nu är inte frågan riktad till mig men jag tycker retoriken är märklig. Vad spelar det för roll? Bara för att andra länder är ännu mer fast i oljeberoendet ska vi i Sverige också vara det? Bara fär att andra länder inte försöker ta sig ur oljeberoendet ska vi i Sverige heller inte göra det? Vi ska snarare vara stolta över att vi har förnyelsebara bränslen på macken.
Användarvisningsbild
av hollan
Frankike, Tyskland, Ungern, Schweiz, Tjeckien, Irland, Nederländerna, Österrike, England, Norge, Spanien, Litauen, Finland, Ukraina,

http://etanol.nu/tanka.php
Användarvisningsbild
av crumpets
Utöver hollans lista, även USA.

Att etanol skulle vara ett uselt bränsle som ingen använder är bara Lasse Swärd och ett gäng inskränkta bakåtsträvare som oldtimersmc m.fl. som har drömt ihop. Kanske står ni med näsan lite väl nära påfyllningshålet när ni tankar.

Men utöver brasilien har Sverige säkerligen haft störst andel etanolbilar, tack vare en politik som var smart samtidigt som den var dum. Självklart borde törsten ha lagstiftats om för att få bibehålla sänkt förmånsvärde. Då hade de aldrig behövt få stämpeln som stordrickare (även om de inte alltid är detta i energi räknat), och situationen idag hade förmodligen sett helt annorlunda ut.

Inser lätt att det inte är bra att koka ihop spritbränsle? Är du från vettet? När det börjar bli straffskatt på socker för att västvärlden begår långsamt godissjälvmord kommer vi ha oerhörda arealer av sockerplantager där vi nu kan göra något vettigt som bränsle istället för onyttigheter att stoppa i oss.

Inte ens den mest inskränkte etanoldyrkaren kan ju på allvar tro att alla bilar ska drivas på etanol. Det kommer självklart få bli en blandning av t.ex. el, metanol, etanol, biogas och biodiesel. Alla förnyelsebara energikällor får tas tillvara på.

Men tänker man inte längre än näsan räcker kan man lätt avfärda dessa var för sig eftersom ingen av dem någonsin kan ersätta oljan. Skulle vi tänka så kortsiktigt kommer vi stå utan ersättare alls till slut.
Användarvisningsbild
av Vojje
crumpets skrev: Att etanol skulle vara ett uselt bränsle som ingen använder är bara Lasse Swärd och ett gäng inskränkta bakåtsträvare som oldtimersmc m.fl. som har drömt ihop. Kanske står ni med näsan lite väl nära påfyllningshålet när ni tankar.

Är du från vettet?
Får man skriva hur som helst bara för att man är Moderator?
av oldtimersmc
crumpets skrev:
Spoiler »

En sak är uppenbar det är att även en moderator kan ha ett bristande omdömme men det är å andra sidan en känd biverkning i samband med etanolkonsumtion.
Senast redigerad av 1 crumpets, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Spoiler på lång citering
av oldtimersmc
Kan tillägga att 2010 sålldes det 35k spritbilar i Sverige 2011 15K...
Nu så skall jag ta mig en liten tupplur inför det stundande nattskiftet.
av MattiasD
KajJacob skrev:http://www.e24.se/pengar/bil-och-bat/pu ... 348833.e24
Jag förstår inte syften med din länkning. Men det är trist och en följd av att svensson lurats att byta sin fossildrivna bil (bensin) mot ett skitigare fossilt bränsle (diesel). Alla springer åt samma hål med tvelaktiga argument.

Är det helt omöjligt att diskutera anpassning till etanol av 2.5T utan att dieselprofeterna ska hålla högmässa?
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]