Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kaffe_koppen
945 GL -92
Alldeles precis bytt bla. servoremm, min nya remm gnisslar. Då kollade jag i instruktionsboken hur hårt man skulle spänna remmen, dom sa att den fick glappa 2-3 mm. Så jag spännde den så hårt. Gnisslar dock fortfarande.
:???:
Någon som vet varför?
/MVH
av Arne
Slirar den så har du kanske för smal rem eller remskivan är sliten. Om det bara är missljud i den så pröva att droppa lite bromsolja på den då den står på tomgång.
av Priffe
Potatismjöl var väl Bosse Bildoktorns tips :)
av kaffe_koppen
Hum, smått frätande bromsvättska på gummiremmar, är det bra det?
av Arne
När började bromsvätska fräta på gummidetaljer? Hur tror du det kan fungera med gummitätningar i bromsok och hjulcylindrar?
av Addekarlsson
Annars kan man använda ett stearinljus.
Men gnisslar det trots ny rem, så är det vanligen skit på remskivorna. Testa göra rent remskivorna är mitt förslag. :D

Mvh/ Adde
av kaffe_koppen
Nja, det om b-vättskan har du ju rätt i. Men tänkte bara att om det fräter på lacken så borde det ju inte vara bra för gummi.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Fästena till servopumpen är lite klena. Spänner man för hårt kan pumpen hamna snett, och då gnisslar remmen för det.
Inget kladd alls på remmen är min åsikt, en färsk rem som är rätt spänd ska inte gnissla. Om remmen gnisslar är det för att den slirar, och då är det ganska bakvänt att smörja den eller?
av kaffe_koppen
Sparkz; det var ungefär min filosofi också. Hum, är pumpen så sne att man ser det med blotta ögat då?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om du står vid sidan av bilen och siktar längs remmen syns det rätt bra.

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]