Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

gnestakalle skrev:Du kan ju titta på bränslereläet också. Två möjligheter finns då, öpnna reläet och löda om lödningarn eller bara byta ut det. Kostar 199:- på Biltema.

Mvh GK
Det ska jag kolla på, är de samma relä på en 740 -88a tror du? Kan man se innan man löder om allt ifall det är dåligt?
Om lödningarna är dåliga brukar det visa sig när reläet blir varmt så det kan vara mycket svårt att se när reläet är kallt. Om din 88a har LH Jetronic så skall det vara likadant relä.

Mvh GK
Idag när jag låtit bilen stå i 1vecka och skulle köra 20 meter in i garaget lyckades han dö 3 gånger och bilen låter som en gammal båtmotor, puttrar och skakar i bilen.
Funderar på om det är dags för skroten.

Har nya bensinpumpar ligger men börjar tvivla på om det gör nån skillnad..
av Bim
Hej löste du ditt problem? För jag tycker dina symptom stämmer in på mina.

Att den börjar oftast gå ryckigt vid start men inte alltid.. Men händer det efter start så blir den orkesllös och börjar bluddra/hosta/spotta men håller man lite gas (inte för mycke för då kvävs den) och låter den spotta och ha sig i en halvminut typ, sen går den bra tills jag stänger av den igen..

Fick stopp i en liten uppförsbacke sen ville den inte starta och några felkoder får jag inte.

När detta händer så blir tomgången ojämnt vid något tillfälle hjälpte de koppla ur lmm då blev det en stabil tomgång men nu hjälper inte det.
Sen så hjälpte de klämma ihop returen från btren också för släppte man kom felet. Tillbkaa igen. Men nu hjälper inte detta heller.

har bytt spridare till andra beggade likaå btr har mätt bränsletryck båda pumparna går.
Bim skrev:Hej löste du ditt problem? För jag tycker dina symptom stämmer in på mina.

Att den börjar oftast gå ryckigt vid start men inte alltid.. Men händer det efter start så blir den orkesllös och börjar bluddra/hosta/spotta men håller man lite gas (inte för mycke för då kvävs den) och låter den spotta och ha sig i en halvminut typ, sen går den bra tills jag stänger av den igen..

Fick stopp i en liten uppförsbacke sen ville den inte starta och några felkoder får jag inte.

När detta händer så blir tomgången ojämnt vid något tillfälle hjälpte de koppla ur lmm då blev det en stabil tomgång men nu hjälper inte det.
Sen så hjälpte de klämma ihop returen från btren också för släppte man kom felet. Tillbkaa igen. Men nu hjälper inte detta heller.

har bytt spridare till andra beggade likaå btr har mätt bränsletryck båda pumparna går.

Bytte till ett par gamla tändstift och ett gammalt oljigt fördelarlock och efter det så gick bilen utan problem, måste vara fel på biltemas tänddelar då allt var nytt.
Dock sålde jag bilen för några månader sedan men den rullar fortfarande, gick bra i de veckorna jag körde innan den såldes.
av Bim
Jaha gött att det löste sig.. Känns inte som om något skulle hjälpa mig.

det kom i samband med ett läckage från en slang till värmarpaketeet som går in i topplock. Som hade blött ner lite på sidan med fördelarn osv.. Var fuktigt i fördelaren. Torkade bort sen kom de tillbaka och torkade bort det igen men blev ingen skillnad..

så jag vet inte vad de beror på men jag har samma problem som du hade. Frustrerande.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har nollat felkoderna flera gånger. B&ar[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]