Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Makedon
Hej.

Köpte igår bromsvätska, imorgon skall byta sommardäck och samtidigt vill byta bromsvätskan.
Men läste nonstans att först ska byta vänster fram, sen höger fram, sen vänster bak,sen höger bak.
Förut byte jag, vänster bak först,sen höger bak,vänster fram,höger fram.
Vet inte vilken procedur som är rätt,kanske non som är kunnig på forumet kan hjälpa mig.

Mvh
Användarvisningsbild
av Vojje
I vilken ordning du byter däcken spelar ingen roll alls, men om du menar luftningsordningen börjar du vänster fram osv. som du beskrev.
Användarvisningsbild
av Vojje
Makedon skrev:Vill byta vätska överallt i bromssystemet,undrar bara med vilken sida börjar man med först.
Om du tänker pumpa ut oljan genom nipplarna föreslår jag att du gör det enligt luftningsordningen.
av Makedon
Ok, tack för svaret.
Och ett annan sak. Samma vätska används till kopplingen, räcker det att byta vätska bara genöm bromssystemet.
av svda
Tordes själv inte röra denna när jag bytte. Sitter j..ligt till och verkar vara av plast. Tar gärna emot tips hur man gör utan att riskera att sabba något
Har en V70 2,5T -05.
Användarvisningsbild
av Vojje
svda skrev:Tordes själv inte röra denna när jag bytte. Sitter j..ligt till och verkar vara av plast. Tar gärna emot tips hur man gör utan att riskera att sabba något
Har en V70 2,5T -05.
Den är av plast och har spruckit för mig (utan att jag mekat med den) med resultatet att pedalen fastnade i golvet.
av svda
Då tror jag att jag låter den vara eller låter verksataden fixa detta vid tillfälle. Bromsvätskan byts ju för att undvika korrosion i bromssystemet och bromsbortfall som kan uppstå till följd av att vatten i vätskan vid höga temperaturer kan leda till kokning. Dessa problem borde vara små eller inga vad gäller kopplingen.

Synpunkter?
Användarvisningsbild
av hollan
man börjar med det oket som har längst väg från huvudcylindern alltså hb vb hf vf så har det varit i alla år

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]