Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

opA skrev:
Steff 99 skrev:Det är ju du som skriver att du kör din T6:a på 0,6l/mil ...blev det tydligt nu...????
Önsketankar att jag hade en T6:a.. men jag kör min T5:a på 0,6-0,7 nu om de är så :)
I en v50 dessutom? Min s40 kör jag också på 0,6 men jag förstår inte vad det har i den här tråden at göra?

/Martin
av Lazy
opA skrev:
Steff 99 skrev:Det är ju du som skriver att du kör din T6:a på 0,6l/mil ...blev det tydligt nu...????
Önsketankar att jag hade en T6:a.. men jag kör min T5:a på 0,6-0,7 nu om de är så :)
Bra gjort "opA" själv kom jag aldrig under 0,75 med min V50T5 polestar.
opA skrev:Nu pratar vi inte om körsättet du kör på.. utan jämför de med BEA kör på d.v.s med "ägg under pedalen".
Fast 1,65 drar den inte med ägg under pedalen.

Min drar 1,3 nu med tung gasfot! Som jag skrev i första inlägget drog den 0,83l/mil på en 26 milstripp med rätt mycket blandad körning och omkörningar.
Koma skrev:jag har kommit ner till 1,42 som minst med min Black R ...det är fan omöjlig att komma ner lägre^^
menar vrf köpa en bil med lite pulver om man ska fisköra ?
Jag fiskör min XC60 95% av tiden, men jag uppskattar att ha resurser när det behövs.

/Martin
Körde en längre sväng igår. 35 mil, motorväg, stadskörning och lite annat. 0,88l/mil i verklig förbrukning. Där tog jag det medvetet lugnt. Men körde inte speciellt sakta.

Förra tanken blev 1,31l/mil verklig förbrukning. Hård körning i stan med sportläget i för det mesta.
Har en S60 T6 med tyska motsvarigheten till Polestar. (1hk mer om jag inte missminner mig :) ) Kör i Luxembourg och tyskland. Ligger ständigt mellan 1.1-1.4l/mil och kör i stort sett aldrig med ett ägg under pedalen. Trafikrytmen här är ganska hög.
Några förbrukningsexempel från de 500 första milen med V60 T6 R-design med Polestar: 
- Stadskörning med tung fot och oftast sportläge: Cirka 1.38 liter/mil
- Motorvägskörning 140-150 km/h cirka 30 mil med bra pådrag efter köer: 1.03 l/mil
- Samma sträcka tillbaka cirka 120 km/h med mjuka accelerationer: 0.82 liter/mil

Givet bilens prestanda är jag helnöjd med förbrukningen på motorväg. I övrigt: Vilken bil! Körkänslan är bättre än någon annan Volvo jag har haft. Underbart drag i motorn och ljudet är rätt. Min sambo gillar också att bilen känns mycket lugnare och att motorn är mycket tystare och vibrerar mindre än D5:an vi hade förut. Kanon, Volvo!

Noterar att effektmätaren har lite annorlunda[…]

De ska snabbt skala upp produktionen av liti[…]

Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]

V60 sliter däck bak

Gör du det själv så enklast och bi[…]