Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tja!

Tänkte byta tändstift på min ny införskaffade 945 LTT -98 idag men tänstiften sitter ju som åt som fan. Släpper jag på stiften så kanske gängorna tar stryk? Vågar fan inte skruva loss dom. Är de vanligt att gängorna tar stryk vid för hårt åtdraget? Är ju lite drygt om man måste byta toppen för detta :( Vad tror ni?
hur menar du ?

om gängan går sönder så borrar man upp hålet lite . gängar det med en ny gänga och drar i en ny gänghylsa som har samma innerdiameter som ditt tändstift.
hylsan skal sitta fast i toppen !
Lite moment 22 där...

Du måste ju för eller senare byta stiften, går det åt helsike finns som sagt insatsgängor som är långt starkare än gängan i toppen.
Om INTE stiften blivit snett iskruvade TROR jag med största sannolikhet att gängan klarar sig! Är dom snett idragna kvittar ju vilket,
då är det gängreperation som gäller.
Det kan ofta vara en fördel med att försöka lossa dem med varm motor. Går de fortfarande tungt när de "släppt" får man dränka med rostlösare och ta små tag fram och tillbaka. Skulle säga att det klarar sig till 99% om man är försiktig. Rensa gängan med gängtapp och momentdra de nya stiften med 20 till 25 nm. De ska sättas dit torra när det är alutopp, all form av "smörja" har motsatt verkan med överbelastning av gängorna eller stift som lossnar.

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]