Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av unborn
Har en volvo s60 2.4i -02 170hk som jag har fått bytt gasspjäll på hos en verkstad för att motorstyrning service erfodras döck upp i meddelande fältet har ju märkt att den har gått ryckigt.
Men nu när man står stilla och gasar upp till 2000 varv och släpper gasen så hoppar den ner till 1400 varv och hoppar upp och ner för att efter en liten stund gå ner till 950 - 1000 varv. Det märks även när man kör för när man släpper gasen så känns det som den inte gå ner i hastighet.
Dom hittade inte felet på verkstaden men trodde att det kanske skulle hjälpa att byta styrboxen men dom var inte säkra. För övrigt så går den bra.
Användarvisningsbild
av Vojje
Så gör min också efter att jag kopplat bort batteriet. Efter ett par dagar är den normal igen.
Verkar som att gasspjället inte adapterar ordentligt. Det gör den nog inte om motorlampan lyser, för t.ex. lambdasonden.
av unborn
Omek skrev:Fortfarande samma beteende?
Ja det har den! Har fått tipset att jag ska rengöra tomgångsmotorn men det har jag inte blivit färdig till än.
Användarvisningsbild
av Vojje
unborn skrev: Har fått tipset att jag ska rengöra tomgångsmotorn men det har jag inte blivit färdig till än.
Meddela gärna Forumet var du hittar den, ty om jag inte är tappad bakom en hiss finns det ingen sådan apperatur.
Tomgången regleras enbart av gasspjället.
av unborn
Vojje skrev:Så gör min också efter att jag kopplat bort batteriet. Efter ett par dagar är den normal igen.
Verkar som att gasspjället inte adapterar ordentligt. Det gör den nog inte om motorlampan lyser, för t.ex. lambdasonden.
Nu verkar det som min bil funkar bra. Jag har kopplat bort batteriet 2 ggr på kortare tid. Så det har kanske gjort att varvet har svajjat innan bilen har adaptat ordentligt.
av Daddan
Kolla tjuvluft i någon slang efter luftburken. Kan även vara LMM som spökar, den sätter inte alltid felkod. Varvtalet på min hoppade lite då och då och ville inte gå ner i varv som den borde och tillslut hoppade den hela tiden på tomgång (mellan 500-1000 varv) och självdog ett par gånger, helt utan felkod på LMM. Efter LMM byte och en luftslang var allt frid och fröjd igen.
Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Volv[…]

Gjort lackrengöring mm så nu är de[…]