Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Thorssa
Steff 99 skrev:
Thorssa skrev: Mycket märkligt beslut då samma fenomen uppstår med vanliga strålar? Spraymunstycken rengör ju fruktansvärt mycket bättre! Detsamma gäller spolningen på bakrutan!
Förutsatt att man vill spola huven istället för rutan så funkar spraymunstycke bra. ??:-/
Inte om man placerar munstycket nedanför rutan som BMW har, alltså inte på huven. På min bil fungerar det hur bra som helst även i hastigheter över 100 km/h.
av Steff 99
Thorssa skrev:
Steff 99 skrev:
Thorssa skrev: Mycket märkligt beslut då samma fenomen uppstår med vanliga strålar? Spraymunstycken rengör ju fruktansvärt mycket bättre! Detsamma gäller spolningen på bakrutan!
Förutsatt att man vill spola huven istället för rutan så funkar spraymunstycke bra. ??:-/
Inte om man placerar munstycket nedanför rutan som BMW har, alltså inte på huven. På min bil fungerar det hur bra som helst även i hastigheter över 100 km/h.
Jo men nu var det inte BMW utan Volvo .... :(
Användarvisningsbild
av Thorssa
Steff 99 skrev:
Jo men det finns ju inget som hindrar Volvo från att göra likadant :)

Har nu hunnit avverka närmare 10 mil i bilen och jag gillar den! Motorn är fantastisk och chassit känns väldigt väl avvägt. Förbrukningen är lite hög men det hade jag räknat med, bilen har ju dessutom endast gått 500 mil. Något som är irriterande är att stolen ibland knarrar, det försvann när jag skjöt fram stolen ett hack men man vill ju kunna ställa in stolen hur man vill! Är det några fler som uppplevt det? Den har manuella stolar med skinn om det har någon betydelse.
Användarvisningsbild
av sony
Thorssa skrev:
Steff 99 skrev:

Har nu hunnit avverka närmare 10 mil i bilen och jag gillar den! Motorn är fantastisk och chassit känns väldigt väl avvägt. Förbrukningen är lite hög men det hade jag räknat med, bilen har ju dessutom endast gått 500 mil. Något som är irriterande är att stolen ibland knarrar, det försvann när jag skjöt fram stolen ett hack men man vill ju kunna ställa in stolen hur man vill! Är det några fler som uppplevt det? Den har manuella stolar med skinn om det har någon betydelse.
Vad ligger förbrukningen på?
Användarvisningsbild
av Thorssa
Den stannade på 0,87 tror jag och då har det varit blandat stad/landsväg/motorväg och lite tomgångskörning. Ungefär vad jag hade räknat med på förhand. Trivs riktigt bra i bilen, undrar vad de släpper en demobil med 500-600 mil på mätaren för? :)
av V60D5AWDPolestar
Hej igen,

Antar att du har testat motorns prestanda lite extra under provturen :D , så bränsleförbrukningen
kanske inte är EU-cykeln precis....

Vid laglig landsvärskörning ligger min D5 AWD på 0.6-0.63, blandad ca 0.7. Siffror som jag är helnöjd
med för en bil med AWD, automat och närmare 230hk. Sen går det ju att få den att dra mer...

Kan noteras att jag alltid har dieselvärmaren avstängd vid körning.
Användarvisningsbild
av Thorssa
Jag körde faktiskt ungefär som vanligt förutom en sväng igår kväll då jag gasade lite extra :) Dieselvärmaren behövde service på denna så den gick inte att använda (märkligt efter endast 550 mil?).
Användarvisningsbild
av SWEiNSANE
Thorssa skrev:
Steff 99 skrev:

Knarrande framstolar är ett känt fel - det finns en dokumenterad serviceåtgärd för att rätta till problemet. Det är gjort på min bil för ett halvår sedan och det löste problemet :-)
av Bonlo
Thorssa skrev:
Bonlo skrev:
Thorssa skrev:

Det jag noterade som minus vid provkörningen var att vindrutespolningen var 90-tal med strålar istället för "spraymunstycken" som min BMW och även min fars XC70 -05 har. Varför har inte V60 det kan man fråga sig?
Volvo hade "spraymunstycken" i deras tidigare modeller, ex v70 MY:08,09,10, men har gått ifrån det pga mycket kundklagomål om att när man kör i ca 90> km/h så hamnar sprutet knappt på rutan pga fartvinden, vilket försämrar rengöringen drastiskt.
Mycket märkligt beslut då samma fenomen uppstår med vanliga strålar? Spraymunstycken rengör ju fruktansvärt mycket bättre! Detsamma gäller spolningen på bakrutan!
Det du skulle kunna göra är att du själv byter till spraymunstycken. Det händer att folk byter till och från spraymunstyckena, men de finns som sagt att tillgå.
Användarvisningsbild
av Thorssa
389.000 vill de ha för bilen. Med tanke på att det ligger en helt ny till salu för 419.000 tycker jag det känns lite dyrt med 389 med tanke på att den gått 500-600 mil i dagsläget och troligtvis kommer ha gått ca. 1000 mil när den säljs samt att den gått som demobil och varit stripad. Det blir nog till att vänta lite och se vad som dyker upp på marknaden framåt hösten :)
Köpråd

Ju mera mil desto större risk för dyra r[…]

Broms höger fixas aldrig

Var det ett helt nytt ok på höger sid[…]

Har märkt att man ibland får dra å[…]

Bygga vevhusventilation?

En sak som också är viktig är att […]