Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mobe
Mk1 är något som endast används i Sverige och gjort sen 1991 pga att man ville ha en svavelfri diese eftersom europadieseln då innehöll mycket svavel och skattades högrel. Men idag är europadieseln också svavelfri samt att den har 3% mer energi innehåll men den högre skatten ligger fortfarande kvar det som är problemet. Det var lite off topic

Kunde jag köpa utan RME hade jag utan tvekan gjort det eftersom det skall inte vara bra sen innehåller det 5% mindre energi en ren diesel.
Användarvisningsbild
av torwald
mobe skrev: Kunde jag köpa utan RME hade jag utan tvekan gjort det eftersom det skall inte vara bra sen innehåller det 5% mindre energi en ren diesel.
Menar du att RME inte innehåller energi då? Alltså 5%RME i dieseln = 5% minde energi -> högre förbruknig???
Användarvisningsbild
av mobe
Jo RME innehåller energi men 3-5% mindre än diesel vilket leder till en aningen högre förbrukning ja. Så det är inga mängder till skillnad som för dem som kör på 100% RME.
Användarvisningsbild
av crumpets
Om RME innehåller 5% mindre än diesel, och vi har 5% RME-inblandning har du alltså 0,05*0,05=0,0025 alltså 0,25% mindre energiinnehåll pga detta.

F.ö. finns det andra anledningar än svavlet att välja MK1 före europadiesel. Den dagen en stor majoritet av landets dieselbilar var minst euro4 skulle effektern på vår hälsa bli någorlunda mindre. Idag lobbar ni för att sabba luften för samtliga som lever i landet, med motivationen att ni sparar några öre per mil.
Man skall inte skälla för mycket på RME och tallolja. Om våra dieselmotorer överhuvudtaget skall ha en framtid och inte skattas sönder eller bli föremål för någon annan drastisk åtgärd är det viktigt att det letar sig in förnyelsebart att tanka i tanken.
Användarvisningsbild
av Brainy
crumpets skrev:Om RME innehåller 5% mindre än diesel, och vi har 5% RME-inblandning har du alltså 0,05*0,05=0,0025 alltså 0,25% mindre energiinnehåll pga detta.

F.ö. finns det andra anledningar än svavlet att välja MK1 före europadiesel. Den dagen en stor majoritet av landets dieselbilar var minst euro4 skulle effektern på vår hälsa bli någorlunda mindre. Idag lobbar ni för att sabba luften för samtliga som lever i landet, med motivationen att ni sparar några öre per mil.
Är detta bull alltså? http://www.statoil.se/FrontServlet?ds=F ... id=1914198
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
crumpets skrev:Idag lobbar ni för att sabba luften för samtliga som lever i landet, med motivationen att ni sparar några öre per mil.
Ja det är verkligen roligt då RME slabbar igen tanken så man måste in på verkstad med en nota på 7000kr.. några ören var det. (har änsålänge klarat mig själv från detta) Jag var också positiv till inblanding av förnyelsebart tidigare men inte nu längre eftersom det har visat sig att det fungerar inte.

Japp jag ska nu börja tanka på Skoogs som inte har någon inblanding av raps eller dyligt. De köper dieseln från statoil men hämtar med egna tankbilar innan biodrivmedlet tillsätts.

/Kalle
av theodor
ja utomlands har man inte i någon form av tillsats och dieseln innehåller mer energi. ca 10% snålare är en dieselmotor och har mer ork. detta gäller för norge, danmark, tyskland, holland, mm.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]