Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Nej det är den av aluminium ca 10 cm lång där dom två grova slangarna sitter, den sitter upphängd på motorn i ett gummifäste. Vet inte om du ens har den där vacumklockan i nederkant som du kallar boll på din, har för mej att den bara sitter på turbomotorer.
Vad har du för årsmodell på din? Är det en 1,8 eller 2,0 litersmotor?
Hoppas du blev lite klokare nu :-)-)
Senast redigerad av 2 vetten, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av jonny692
har inte kollat min än. menade på bilden :) min är 96:a en 2,0 . ska väl ner i helgen och rota runt i motorrummet :roll:
Användarvisningsbild
av vetten
Glömde en sak ?:-/
Jo att om du har en sån där vakumklocka så var försiktig när du lossar slangarna från den eftersom den ofta spricker.
Har du innan du gör detta, kollat att du inte får in tjuvluft någonstans? Testa med startgas om den suger tjuvluft någonstans men var försiktig om motorn är varm så att den inte slår eld :-O)
Om du sprejar på alla sugslangar och tomgången höjs ja då drar den tjuvluft där ??:-/
Senast redigerad av 1 vetten, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av jonny692
oki ska kolla det där med startgas. en annan fråga oxå :roll: Byta fram ruta, hur jobbigt e det? går det att göra själv?
Användarvisningsbild
av vetten
Nja, rutan måste ju sågas bort och den nya ska limmas så det är väl inget man gör själv utan specialverktyg.
Användarvisningsbild
av jonny692
skrev i fel tråd,men det handlar om att rattlåset inte funkade men nu får jag inte ur det.jag sprutade in 5,56 i låscylindern och då funkade rattlåset men sen efter ett tag så gick det inte att vrida om nyckeln,och nu får jag inte ur rattlåset :( undertill rattlåset sitter en "bricka" eller va man ska säga, vad händer om man slår bort den? hur gör jag :cry:
Användarvisningsbild
av vetten
Du måste ta ner rattstången, den är delad under instrumentbrädan, lite trångt och bökigt men det går. Tror det står ganska hyfsat i Haynes. När du fått loss den så får du borra ur engångsskruvarna då ska du kunna plocka ur alltet.
Borra med liten borr först sen större och större men inte ända ut till gängorna dom får du dra med ett gängsnitt, tror det är M8.
Du kan ersätta med vanliga insexskruvar om du inte absolut vill ha som tidigare.
Användarvisningsbild
av jonny692
Menar du om jag inte vill brytbultar igen så kan jag ersätta dom med insex?jag tror det e själva låscylinder som e kass, går det att köpa på skroten och sätta in i min eller MÅSTE nyckeln va i läge två? isåfall går det väl inte att byta så länge rattlåset e låst? du visste inte va som händer om man tar bort den lilla "brickan"undertill rattlåset?
Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2v […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Snyggt jobbat, kul att se!