Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Frasp
Hej igen!

Har lyckats byta vattenpump (drog bara av 1 pinnbult...) och på så sätt fått ner kylarvätskepåfyllandet från en halv liter i veckan till 1 deciliter - den övre packningen var inte vacker...

Men det läcker alltså fortfarande. Känner ingen fukt runt pumpen, slangar/anslutningar, inga pölar i bottenplåten eller under bilen, ingen vitrök, fin olja. Har hört talas om en avtappningsplugg på blocket som kan vara värd att kolla, var sitter den? Andra tips?

Har problem att få dispens pga småbarn, annars hade jag provtryckt för längesen ;)

Mvh Fredrik
Användarvisningsbild
av lennarte
Testa med ett nytt "kylarlock" (det sitter ju inte på kylaren längre) Jag har samma problem på min (740 GLT 16). Där blir ett "j##ans tryck i plastkärlet, men det försvinner nästan inget vatten. Där ska ju vara lite tryck sen ska en ventil i locket öppna.

Mvh
Lennart
av Frasp
Njae, tror inte locket är pajj. Har märkt att det är undertryck ibland, men det tolkar jag som en konsekvens av att det läcker. Eller tänker jag fel?
av Frasp
Har kikat och kännt noga på termostatlocket, tycker det ser ok ut. Tycker att man borde kunna se torkad glykol där det läcker, är det fel? Har testat vrida av värmen, ska köra så några dar, då borde man väl få reda på om det läcker i värmeelementet?
av Frasp
Stod och glodde på toppen en stund idag och kliade mig på skallen... Termostathuset, hur funkar det? Läker det ut på toppen eller kan kylarvätskan "försvinna" nån annanstans om termostatpackningen är pajj?

Sen har jag på nåt magiskt sätt helt avfärdat värmepaketet bara för att golvet inte är kletigt och att det inte immar. Hur kommer man åt att kika där och hur kollar man att det inte läcker på baksidan av toppen? Spegel?

Alla tips emottages tacksamt!

Mvh Fredrik
av Frasp
Som vanligt får man skämmas :(

Naturligtvis var det dyngsurt under golvmattan. Dessutom droppfläck just framför gaspedalen. Så blir att byta värmekran antar jag...

Tack för tipsen! Har ni fler som gäller hur man byter värmekran på en 94 volvo 940 utan ac så emottages dessa tacksamt ;) Tycker mig begripa att man klarar sig med att plocka ner täckplasten för pedalerna, eller måste jag riva nåt mer?

Mvh Fredrik
hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]

Ja, det är nog bara att vänta till mitte[…]

Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]