Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av helvetes
Tänkte tvätta min V40 i en maskintvätt. Har inte gjort det med denna bil förr och kom nu på att jag ju har en takantenn på bilen... Jag antar att jag borde montera av den, men hur?
Jag ska väl inte behöva montera bort den inifrån för en tvättning..? ?:-/

Säkert en dum fråga, men hoppas att någon kan ett bra svar i all hast!
Användarvisningsbild
av V40sport
Bara att vrida loss själva antennen från fästet. Den är gängad och sen är det bara att tvätta. Se bara till att kopplingen blir torr efteråt. Duscha sen i lite 5/56 el. liknande för kontaktförmågan.

Förresten: Är det särskilt manligt att köra automattvätt?
Bild
av Uninium
Är inte den skruvad som en vanlig antenn? Du ser i botten om det är så bara att ta en skiftnyckel eller en fast om den sitter som berget.
Användarvisningsbild
av MechaniX
unlock26 skrev:Är inte den skruvad som en vanlig antenn? Du ser i botten om det är så bara att ta en skiftnyckel eller en fast om den sitter som berget.
Den sitter inte som antennen gör på en sedan, det är bara att ta tag i sprötet och skruva..
av helvetes
Jag ser inget fäste för skiftnyckel. Tycker det verkar som att hela grejen är i ett stycke i gummi.. Kan det vara nåt eftermarknads som sitter på..?

Ska prova att rycka lite till så får vi se.
Tack så länge!

Och nej, det är inte manligt med automattvätt... :roll:
av helvetes
MechaniX skrev:
unlock26 skrev:Är inte den skruvad som en vanlig antenn? Du ser i botten om det är så bara att ta en skiftnyckel eller en fast om den sitter som berget.
Den sitter inte som antennen gör på en sedan, det är bara att ta tag i sprötet och skruva..

Ska det skruvas av ovanför där gummit blir tjockare eller ska den klumpen med också?
Användarvisningsbild
av V40sport
Beror på hur pass rent du vill ha det.
Soperent? I så fall tar du stora rörtången...
Skämt åsido: Du behöver bara lossa själva sprötet, genom att skruva det motsols.

Eller så handtvättar du bilen...
Bild
Användarvisningsbild
av vetten
Den kan sitta riktigt fast ibland det gjorde den på min, fick ta en pollygrip och en trasa mellan för att ta loss den första gången jag skulle maskintvätta, trasan är bara för att inte skada gummiskyddet.
av helvetes
Det löste sig. Med lite extra power i händerna lyckades jag skruva av den, satt lite hårt bara.
Så, någon ostbåge blev det inte! :)

Tack för hjälpen folks!

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]

Till och från så hackar bilen lite vid[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]