Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eddy1995
Min parkeringssensor la av idag på min xc90, 07 års modell. Får meddelandet att service erfordras. Jag har kollat säkringen och batteriet har varit urkopplat en längre tid. Inget hjälpte. Ingen mekanisk skada på sensorerna. Är det någon som har ett tips vad felet kan vara :?: /hassefrasse
Hej!

Förmodligen är det fukt i sensorn. Byte som gäller av sensorn.
Du bör felsöka med hjälp av PPC eller hos Volvo, så du vett vilken som det är fel på. Det är enklar än att byta en i taget med en ny tills det fungerar.
Nu vet jag inte om din kofångaren måste monteras ner, men på min S80 är det så.
En ny sensor kostar ca drygt 700 kr på Volvo + arbetskostnad.
Har bytt på min för en månad sedan med samma felmeddelande.
Felet kom och gick för att bli permanent.

Lennart
av mkxc
Fick samma felmeddelande på min XC90 -08 när jag haft panelen över växelväljaren (automat) borta då jag demonterat
mittkonsolen för att komma åt handbromsvajern. Trodde också på fel på sensorerna först men eftersom
jag hade haft panelen borta (och där finns gott om kablar&kontakter under) så kollade jag först att panelen satt i rätt läge
och tryckte till den "lite extra". Vred sedan om nyckeln och vips var felmeddelandet borta. Det har nu gått ca 2 månader och
felmeddelandet har inte kommit tillbaka.

Så innan du åker till Volvo för att byta sensorer så tryck och knacka lite lagom brutalt på panelen över växelväljaren om det
nu är en automat du har. Det kan bero på glapp där.

Mvh/Mikael
Hej igen!
Mina backsensorer fungerade inte heller med detta felmeddelande.
På min var det sensor 3 felkod REM4F44. Jag skiftade mellan sensor 2 och 3, felet flyttad sig till sensor 2 felkod REMF43. Så i mitt fall var det en sensor.
Köpte en sensor på bildelsbasen, 325 kr fraktfritt.
Har man tur kan det finnas en med rätt färgkod som kofångaren.

Lennart
av lindeco
Bilen var på Volvoverkstad igår. Fick besked att det är ett mjukvarufel. Bilen har även backkamera och tydligen har det blivit något som gör att parkeringssensorerna slås ut. Ny mjukvara kommer någon gång under andra kvartalet 2012, dvs kan bli så sent som i slutet av juni. Vad hade hänt om felet inträffat 2008? hassefrasse :cry:

Min Busy Forks eller BuZy FourX Då blir de[…]

Hej, Min fotsensor för att öppna backluc[…]

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]