Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Att stöld av plastdelar från bilar ska prioriteras ned av polisen framför narkotikaförsäljning är väl ganska klart för de flesta. Men det intressanta är ju frågan om var gränsen går när polisens resurser verkligen ska användas. Det finns ju folk som blivit ganska illa behandlade av klientel som vill stå utanför samhället men som inte blir tillräckligt hjälpta av polisen. En annan aspekt är att i många länder kör man något som heter nolltolerans i vissa områden (varje brott ska beivras, även små) eftersom där är man övertygade om att det minskar även den grova kriminaliteten när inkörsportar stängs. Så jag är inte övertygad om att man helt ska strunta i stöld av plastdelar från polisens sida men jag anser givetvis inte att man ska skicka insatsstyrkan eller lägga stora resurser på det. Men att inget görs idag beror enligt min mening på polisens ointresse/oförmåga samt att polisen delvis är bakbunden av lagar kring brottsprovokation.
Det har ju varit uppe i TV-programmet "Veckans brott" där man haft övervakningsvideo över inbrott där förövarna har varit identifierade och man ändå lagt ned förundersökningen. Det skall mycket till för att få polisfläsket att röra på sig i fråga om stulna biltillbehör. Tagen på bar gärning av polisen är en god början. Allt annat kommer kamma noll.
Det är knappast polisen som bestämmer lagar och regler. Ponera att polisen lagt ner ett jättejobb (massa patruller, spårat med hund osv) för att få fast person X som gjort inbrott i villa. Mr X är medtagen till station och åklagaren kontaktats. Svaret blir att Mr X kan släppas direkt igen.

Polisen får skit av allmänheten, för Mr X gjorde ett nytt inbrott samma kväll.
Jo visst, men ändå stöld av så triviala saker som plastutsmyckning till bilar måste ju ändå hyfsat objektivt ses som bland det minst "farliga" man kan göra. Visst, irriterande som fan för den som råkar ut för den, men att tro/hoppas att polisen ska kunna lägga avsevärda spaningsinsatser för en så pass lindrig förseelse känns ju som en utopi. Självklart ska man försöka få bort den här typen av brott från samhället, men jag kan på rak arm inte komma på nånting som jag skulle anse ha lägre prioritet än detta. Nu kan väl detta möjligen rubriceras som skadegörelse/inbrott/stöld eller liknande, så fängelse borde finnas i straffskalan för brottet vilket innebär att man som civilperson har rätt att gripa förövaren på färsk gärning. Med andra ord står de er fritt att beväpna er med en termos kaffe och några mackor och sitta på lur och vänta in boven. Grip honom och ring polisen så kommer de och hämtar honom eller knata in på polisstationen själva. Har ni tur gör han rejält motstånd eller hotar er fysiskt varvid ni får tillämpa lite mer våld.
Ja, stölder av t.ex. plastbitar från en bil kan anses vara "ofarligt" i sig. Men det finns flera problem med att se mellan fingrarna även för så små brott eftersom de kan vara en inkörsport till värre kriminalitet. Grundproblemet är att verkligheten sprungit ifrån så att samhällets resurser är missanpassade iförhållande till det behov man låtit uppstå. I det läget förstår jag mycket väl att man måste prioritera, det ska man göra. Men det onda med det blir ju att det är svårare att undvika att fler (oftast ungdomar) avviker från den smala vägen när flera inkörsportar till den breda vägen står öppna. Situationen är allmänt svår idag för många ungdomar och frestelsen att dryga ut tillvaron med inkomster från t.ex. småstölder blir stor. Tänk själva: Bytet är lättillgängligt och serveras mer eller mindre på fat. Det finns en marknad för avsättning (bara det är ett fel i sig). Men det viktigaste av allt: risken att åka fast är mikroskopisk. Och skulle man åka fast är man ute fortare än kvickt och kan med lätthet fortsätta sina gärningar. Detta skapar en onödigt stor inkörsport till den breda enkla vägen. Samhällets resurser kommer aldrig att räcka till för att stänga den helt. Men man ska verka för att se till att den bara är vidöppen.

Visst håller jag med: Stölder av plastbitar från R-designbilar är "ofarliga" i sig. Men jag anser samtidigt att det ur samhällssynpunkt kan löna sig starkt att rikta lite mer insatser mot dylika fall samhällets polisens sida. Det innebär förhoppningsvis att några färre individer fortsätter den breda vägen och isf uppstår stora vinster för samhället på sikt vad gäller dessa individer. Men i verkligheten är inte polisens insatser det avgörande. Det avgörande för om insatsen ska ge resultat eller inte i framtiden är vad som händer med individen efter det att ett ev. gripande skett. Jag anser alltså inte att plastbitarna är det viktiga i sammanhanget. Problemet som jag ser det är att samhällsproblemet blir större på sikt av att man helt låter dessa småbrott pågå utan påföljder. Och då handlar det ofta om annat än små plastbitar...
När det är ligor som satt detta i system att stjäla bildelar, är det konstigt att man kan tycka att detta är oviktigt att polisen agerar till förmån för andra grövre brott.
Dessa stölder sker oftast ortvis där man hämtar delar såsom xenonljus, airbags, M-delar(BMW) R-delar(Volvo) till värden för miljoner.
Ett exempel är M delar till BMW och airbags , navigationskärmar m.m. en bil blir av med delar som kostar 60-80.000 att åtgärda.
Dessa delar säljs på Blocket och en stor del försvinner utomlands.
Kontentan om inget sker från polisen utan att de lägger ned fallen är att vi får betala högre självrisker och försäkringspremier.
Om stölderna av R-designdelar mm. är organiserade så ska polisen definitvt engagera sig! I det fallet ska ingen nedprioritering göras även om det bara handlar om "plastbitar". Organiserad kriminalitet i alla dess former ska brytas ned. Ju tidigare det sker desto enklare är det.
Sedan kan man fråga sig vad det är för personer som köper dessa delar när det så uppenbart handlar om stöldgods. Eftersom det är delar till relativt nya bilar kan det knappast handla om att man inte har råd. Folk ser det inte som sitt ansvar, uppenbarligen. Ungefär som man gladeligen betalar en handtvätt av bilen för 100:- trots att man måste förstå att det är allt annat än schyssta pengar.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 20

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Börjar med att tacka för en väldigt[…]