Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lådan görs av Getrag på uppdrag av Ford. Inga amerikaner har varit närheten av den lådan.
sweborn skrev:Körde en ny FWD Audi A6 Avant som drog i ratten nyss, så den här sjukan är Volvo inte ensamma om. Dessutom är väl XC60 T5 en Forddrivlina i ett Fordchassi så bilen bör bedömas efter de ekonomiska förutsättningarna; billigt är viktigast. Inte för att Ford är dåliga på chassin, tvärtom, men man trollar inte bort dessa FWD-egenskaper utan att få tillhörande prislapp på köpet.

Tror en ny Geartronic är det bästa Volvo har i form av automatlåda. Inte så snål kanske, men rejält förbättrad och riktig hyfsad på senare tid.
Chassit är väl ändå inte ford.... Du blandar ihop bottenplatta och chassi.[/quote]

Såvitt jag vet delar XC60 hjulupphängningar med Ford Kuga. Det krävs omkonstruktion om det skall bli markant bättre. Ford satsade exempelvis pengar på Focus RS som har en annan framvagn än vanliga Focus.
Kuga och XC60 delar väl inte bottenplatta..!? men självklart så har Volvo bottenplattor från Ford.
Även motorstarka V70 FWD lider av samma problem och det har alla bilar med FWD oavsätt märke, att det är svårt att få ned kraften i backen, skillnaden är enorm om man har AWD.
Men att påstå att XC60 har dålig väghållning jämförbart med andra liknade SUV , då har man inte kört bilen !!
Det är verkligen synd att inte Volvo kan få bättre ordning på sina automatlådor. Hur lång tid ska det behöva ta att få in en effektiv automatlåda?
dol skrev: I andra framhjulsdrivna bilar jag ägt som Passat 2001 1.8T, Skoda Superb V6 2003, Audi A6 2.7TDI 2006 har jag aldrig känt momentet i ratten vid gaspådrag som i Volvo 440, FÖRRÄN XC60T5 2012...!!!!!!
Då har du inte kört en Saab 9-5 Aero... ;-//
Jag har en V60T4 (F) -12 med Powershift. Den tycker jag växlar snabbt som attan och helt utan ryck. Väldigt annorlunda känsla mot en gummisnoddsautomat. Är det samma Getraglåda i V60 T4 som i XC60T5?
XC90_Executive skrev:Är det smutskastningskampanj?

Så dålig är verkligen inte XC60 fwd. Okej att det spinner lite och rycker lite i ratten, men det är precis som vilken annan motorstark framhjulsdriven bil som helst.
Fast någonstans försvinner det bevisligen en massa hästkrafter om man ser det ytterst magra övertaget i acceleration till 100km/h i förhållande till D5. Om fabriksuppgifterna stämmer.
Petzzon skrev:
Men SAAB 9-5 har ju vart veteranbil länge, den enda bil man kunnat veteransbilsförsäkra direkt man köpt den, gammal redan som ny :D :D :D :D :D :D
Haha, sant.
XC90_Executive skrev:
Okej att det spinner lite och rycker lite i ratten, men det är precis som vilken annan motorstark framhjulsdriven bil som helst.
Jag håller med. V50 D5 upplever jag som att den drar och spinner åt alla håll och är knappt körbar. Mycket beror nog på vad man jämför och är van vid. Nu jag iofs aldrig kört just en XC60 FWD så jag ska väl egentligen inte uttala mig om just den modellen.
Mina 3 senaste bilar har alla varit AWD och jag kommer aldrig igen köpa en FWD bil och just Torque steering är en av de anledningarna.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Det verkar inte gå att köpa aktier s&ar[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Vi försökte läsa felkoder via obd2 […]

Service Peugeot 107 2007

Äntligen färdig... Ska besiktigas om 14 […]

Huvvajer