Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hållundan
Någon mer som stör sig (hör tydligt) på relä-klicket då start/stopp aktiveras? Eller ja, precis innan motorn slås på eller av, så tycker jag att reläet låter nåt jävulskt "opremium".
av Bergenser
Var ute med familjen och provkörde en V60 Drive diesel med automat i lördags. Fick et mycket positivt
intryck av bilen, perfekt storlek for en familj med två tweenies.
För samma pris som en basutrustad tysk får vi en fullutrustad V60. Motorns vrid tycker jag räcker till för en familjbil med automat.
Men accelerationen på motorvägspåfarter och i ljuskorsningar kändes väl seg. Vad tycker ni som har köpt bilen och har lite bättre underlag for å bedöma detta enn en 20 minutters provtur ? Hänger ni med i Stockholmstrafiken med denna motor ?
Kör ca 2000 mil per år och prispåslaget till D3 blir närare 50 000 över 5 år, om man räknar in prisskillnad (25 000), 5 års vägskatt (16 000),
och ökat förbrukning (8000). Så alternativet är ägentligen en T4F
av pasten
Hämtade ut min V60 Drive Automat Igår :D
Summum, Hightech, Keyless, Balder, Komfortchassi, VOC, Lucka.

Bättre/positivare än förväntat vad gäller körbarhet/totalintryck, efter vad man läst på forumet.

Den har tagit 0,51 l/mil vid mycket blandad körning. Har iofs bara kört 10 mil hittills. Drar mindre än Frugans C30 D2-11 som nu rullat 4000mil :shock:

Lådan funkar/växlar underbart, dock känslig under 40 km/h som trådskaparen redan påvisat. Jag har en relativt lång 30 sträcka till jobbet. Använder då farthållaren vilket gör att det går utan ryck. Annars är jag mycket nöjd med S/S och lådan. Motorn räcker väl till för mig och mitt körsätt. Håller samtliga fartgränser och gör sällan omkörningar. Kör mycket i tjänst varför jag ej har bråttom :mrgreen:

Kör på sommardäcken (215/17) som levererades på bilen och upplever tyvärr ett betydande vägljud = Ej premium. Får väl öka stereon, samt förbanna att man inte valde till laminerade rutor, vilket tydligen gör mycket för nämnda vägljud.

Att uttala sig om kvalitet osv. är vansklig då det beror på vilka referensramar man har.
Har man aldrig kört annat än gamla Saabar o Volvo så ska man vara försiktig.

Jag har ägt nyare BMW (E39 och E60).
BMW E39 var bättre i kvalitet/sammansättning än BMW E60.
E60 var bättre i känsla på knappar/sammansättning osv. än Volvon.
Man får helt enkelt vad man betalar för. FInns nog inga genvägar där.
Har även upplevt Nya 5-serien vilken är i en helt annan liga än Volvo, dock minst 100 kkr extra.

Jmf. C30 är V60 mycket bättre i allt vad gäller kvalitetskänsla. Svärfars V70-03 är ljusår ifrån :D

Summasummarum hittills (iofs. bara 10 mil): Jäkligt nöjd !
Full med utrustning, snål och säker, bra utrymmen (jmf.BMW) samt att den ser bra ut för mycket vettiga pengar (prutade iofs 9,5% vid renköp).
Slipper jag strul med denna bil 2 år framöver så blir det Volvo igen, lätt!

Tyvärr fick dom inte igång VOCn när jag hämtade den :( . Telefonen fick inte kontakt med bilen/kontot! Någon som haft liknande?
Naturligtvis fixar dom ju det till veckan, men ändå.
av pasten
VOCn igång nu :D
Kört totalt 22 mil nu. Inkl. en långkörning med familjen i 100-110 km/h i ca 10 mil.
Nere på 0,50 l/mil. Sjukt imponerad :o

Vägljudet är dock väldigt högt :( . Märkligt att dom inte löst det ?:-/. Polarns BMW 120dA med feta 17" och sportchassi låter mycket mindre :???:

Hur upplever ni som kör på 16 tummare? En R-design med 18" måste ju va som en stenkross??

Reflektion:
Demobilen jag provade var utrustad med sportchassi samt manuéll växellåda.
Med touringchassi och aut. är det en helt annan bil.

Fortfarande löjligt nöjd :-DD
av pasten
hållundan skrev:Någon mer som stör sig (hör tydligt) på relä-klicket då start/stopp aktiveras? Eller ja, precis innan motorn slås på eller av, så tycker jag att reläet låter nåt jävulskt "opremium".
Skumt. I min hörs ingenting!
av Allinn
pasten skrev:Reflektion:
Hmmm.... Jeg trodde at DRIVe betydde sportchassi. Eller har jeg misforstått?

Og hva er din oppfatning av S/S. Gir denne rykk i bilen?
Senast redigerad av 1 Allinn, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av meko
Bergenser skrev:Var ute med familjen och provkörde en V60 Drive diesel med automat i lördags. Fick et mycket positivt
intryck av bilen, perfekt storlek for en familj med två tweenies.
För samma pris som en basutrustad tysk får vi en fullutrustad V60. Motorns vrid tycker jag räcker till för en familjbil med automat.
Men accelerationen på motorvägspåfarter och i ljuskorsningar kändes väl seg. Vad tycker ni som har köpt bilen och har lite bättre underlag for å bedöma detta enn en 20 minutters provtur ? Hänger ni med i Stockholmstrafiken med denna motor ?
Kör ca 2000 mil per år och prispåslaget till D3 blir närare 50 000 över 5 år, om man räknar in prisskillnad (25 000), 5 års vägskatt (16 000),
och ökat förbrukning (8000). Så alternativet är ägentligen en T4F
Hej!

Vi bytte från en dyrdiesel (av annat fabrikat) till en fullutrustad ny V60T4F R Design (Aut.Powershift) -12 för ett par månader sedan. Den går kanonfint! Och så blir det väldigt billigt med etanol. :lol: Dessutom skattebefriad i 5 år (precis som DRIVe). Massor av kraft i alla lägen. Powershiftlådan är verkligen en positiv överraskning. Inte alls som man kunnat läsa i en annan tråd här (Ps. allt som skrivs på sådana här forum representerar faktiskt- hur trist den nu än låter - bara en väldigt smal grupp av bilägare! Massor av inlägg är skrivna av bara en handfull medlemmar. Kolla runt lite så upptäcker du det. Dessutom är alla aktiva en speciell och lite "nördigare" typ av bilägare! Det måste man ha i åtanke! Vaddå sten i glashus? :wink: Men det är såna vi är! :D )

Det blir hur som helst billigt med etanol. Framför allt om man inte kör mer än 1500-2000 mil per år. Det största och enda minuset tycker jag är att man missar bränsledrven motor/kupévärmare till en rimlig peng om man inte väljer diesel.

Det bästa du kan göra är att provköra. Det är "A och O" när det gäller att välja bil!

Lycka till! :D
av pasten
Allinn skrev:
pasten skrev:Reflektion:
Hmmm.... Jeg trodde at DRIVe betydde sportchassi. Eller har jeg misforstått?

Og hva er din oppfatning av S/S. Gir denne rykk i bilen?
Samtliga (i princip) V60 levereras med "sportchassi" per default. Man måste aktivt välja Touringchassi(kostnadsfritt). Rekommenderas å det grövsta!

S/S funkar perfekt. Märks knappt. Kan dock tänka mig att det är jobbigt i köer. Men då är det ju bara att trycka på en knapp, så är det löst.

Nere på 0,49 nu :mrgreen: 30 mil körda.
Användarvisningsbild
av hållundan
pasten skrev:VOCn igång nu :D
Kört totalt 22 mil nu. Inkl. en långkörning med familjen i 100-110 km/h i ca 10 mil.
Nere på 0,50 l/mil. Sjukt imponerad :o

Vägljudet är dock väldigt högt :( . Märkligt att dom inte löst det ?:-/. Polarns BMW 120dA med feta 17" och sportchassi låter mycket mindre :???:

Hur upplever ni som kör på 16 tummare? En R-design med 18" måste ju va som en stenkross??

Reflektion:

Fortfarande löjligt nöjd :-DD
0,50 med automat? Scheisse. Jag har inte kommit ner under 0,55 med min manuella...

Tycker faktiskt inte att vägljudet är särdeles störande. Kör R-design med 16" dubbfria Conti. Ska förhoppningsvis få på 18" Ixion denna veckan och får återkomma huruvida det är stenkross eller ej. :)

Ja da, John. Har hatt problemer med at lyset for […]

En suv till som är värdelös inget k[…]

D4 VEA dricker olja

Okej, så jag kör på vanlig olja d[…]

Sportkatt, motorlampa lyser?

Använd rätt sorts katalysator.