Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag anser att det är helt och fullt möjligt för polisen att parkera en R-design bil på någon parkering i Skärholmen eller Kungens kruva, och bevaka denna, utan att det räknas som brottsprovokation. Det verkliga skälet till att polisen inte engagerar sig stavas ointresse. Denna typ av brott är inte prioriterade av polisen. :roll:
Polisen behöver ju inte parkera en "egen" bil... det finns ju nya Volvobilar på vilken parkeringsplats som hellst.
Det är ju bara för civilpolisen att sitta och bevaka dessa parkeringar och ingripa om de ser någon mystisk person stå och rycka i en grill eller R-kåpa. Ta dem på bar gärning så att säga!
Nästan så man får lust att stå själv och spana på dessa parkeringar med mobilkameran i högsta hugg.
Vi åker dit ett gäng med fina grillar och spanar själva 8)
För att sedan ringa dit farbror blå när det väl händer något... :twisted:
Hur tråkigt det än är att bli av med något på bilen. Polisen har ju inga resurser att sitta och spana på en parkeringsplats. Isåfall om det är just en specifik plats där det försvunnit mycket under en viss tid.

Får någon ur allmänheten syn på det så det finns ett signalement, kanske reg.nr på gärningsmannens bil eller liknande blir det ju lite lättare.
Har också tänkt tanken att bara åka dit och spana, så som det verkar så lär man ju få napp ganska fort.
Lite knöligt att få dit polisen bara när det händer nåt, gissningsvis måste man ju låta dem ta delarna från en bil (räcker ju inte att de står och rycker lite). sen tar det en stund för polisen att komma fram...
Eller så får man köra efter dem och leda polisen till dem, leka lite skuggning kan ju vara skoj 8)

Någon som förresten märkt upp sina delar?
Läste i lokaltidningen att polisen stoppat en bil i Älvsjö, i den låg det massa volvogrillar och liknande. Inte ofta det händer (att polisen hittar stöldgodset), men man kanske ska ta och märka prylarna ändå.
Där jag bodde förut samlades gänget ihop och lurpassade i fall som principiellt liknade detta. Inte var det tal om att kalla dit polisen när det blev napp.... 8)

Men det är givetvis fel metod och den har inte praktiserats på många år nu för min del. Och idag är klientelet antingen organiserade eller saknar spärrar så det kan vara farligt. Men frågan är om inte folk snart tröttnar på polisens ointresse/oförmåga att lösa vardagsbrotten. När nås gränsen?
Jag anser att polisen skulle kunna parkera en R-designad bil på ett lämpligt ställe och själva lurpassa. Om det skulle räknas som brottsprovokation är det sannerligen dags för lagändringar! Men jag är övertygad om att det handlar om ointresse/oförmåga från polisens sida i detta fall. Även om en videofilm serveras så skulle jag tro att de säger "spaningsuppslag saknas" eller liknande.
Jag är inte särskilt intresserad av att det ska gå skattepengar på att utreda stöld av plastdelar från bilar. Det finns betydligt mer akuta brott de kan lägga tiden på. Det känns ganska naivt att tro att man ska kunna bedriva spaning på stöld av R-designdelar istället för t.ex. narkotikaförsäljning.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 20

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]