Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Idag hörde jag oljud från moturrummet. Hördes inne i kupén också. Fenomenet är att när jag sätter igång torkarbladen/spolarvätska så går bladen sina 5-6 gånger innan de stannar, men det som händer är att ena torkarbladet som sitter på framlyktan går o går o går, dock är det inte bladet som går utan elmotorn till bladet. Bladets axel har gått sönder på nått vis, därav det höga missljudet(låter som man snabbt snurrar på en kastrull med 2st glaskulor i)

Kan det va så att bladets 5-6 svepningar räknas av bilens dator innan den stannar? Då är det förklaringen till att den bara snurrar på.

Det går att få elmotorn att sluta snurra genom att rucka o vicka lite på bladet, men så fort jag drar på torkarna igen så sätter den igång igen. Kan tilläggas att det inte heller kommer spolarvätska på lykorna(bara på vindrutan) ..men det är en annan fråga.

Känner någon igen problemet? Stämmer det att bladets svepningar räknas innan den stannar? Jag är rädd att bilbesiktningen kommer kugga på detta, om inte så kopplar jag gärna ut skiten helt om jag hittar elkontakten :)
Hej Blå Volvo, sent svar, men om du ännu inte hunnit göra något åt problemet:
"Minnet" du pratar om sitter inte i någon dator, utan är ett rent mekaniskt arrangemang inuti torkarmotorn. Där sitter en snäckväxel med kugghjul i plast, ett av kugghjulen (det lilla röda) har en kam som lyfter en metalltunga så att strömmen bryts efter att torkararmen gått sina önskade slag.
Antagligen har din strålkastartorkare varit fastfrusen i vinter, och värmesäkringen har inte löst ut, utan motorn har dragit sönder kugghjulen som därför inte snurrar längre och därför inte heller bryter strömmen till motorn. :!:
Det går, med en del tålamod och ett par skruvmejslar, att försiktigt (var rädd om snäpplåsen) öppna plasthöljet till motorn och ta reda på vad som är skadat, men i ditt fall är det nog enklast att köpa en ny motor på skroten och byta ut den, eftersom kugghjulen antagligen är fördärvade.
:arrow: Tänk på att köpa till rätt sida av bilen.
Öppna den nyinköpta innan du monterar, och kolla om den behöver smörjas och rengöras, det brukar bli både fukt och rost därinne eftersom motorerna sitter så utsatt längst fram på bilen. Även om själva axeln är rostfri, så kan den kärva och rosta fast när salt tränger in. Öppna gärna den gamla motorn först i träningssyfte, det kan vara lärorikt. :idea:
För att på enklaste sätt få stopp på motorn, dra ur sladden. Kabeln har tre ledare och kontakten är grå, platt, ca fyra cm lång, och har runda stift. Den går ganska lätt att hitta under / bakom lampan.
Jag har pysslat lite med det här eftersom jag tycker det är bra att ha strålkastartorkare i snö och slask, även om inte bilprovningen bryr sig längre.
Hoppas du blir hjälp av det här, akta fingrarna :-O) , och lycka till! :-)-)
Volvogubbe skrev:Hej Blå Volvo, sent svar, men om du ännu inte hunnit göra något åt problemet:
"Minnet" du pratar om sitter inte i någon dator, utan är ett rent mekaniskt arrangemang inuti torkarmotorn. Där sitter en snäckväxel med kugghjul i plast, ett av kugghjulen (det lilla röda) har en kam som lyfter en metalltunga så att strömmen bryts efter att torkararmen gått sina önskade slag.
Antagligen har din strålkastartorkare varit fastfrusen i vinter, och värmesäkringen har inte löst ut, utan motorn har dragit sönder kugghjulen som därför inte snurrar längre och därför inte heller bryter strömmen till motorn. :!:
Det går, med en del tålamod och ett par skruvmejslar, att försiktigt (var rädd om snäpplåsen) öppna plasthöljet till motorn och ta reda på vad som är skadat, men i ditt fall är det nog enklast att köpa en ny motor på skroten och byta ut den, eftersom kugghjulen antagligen är fördärvade.
:arrow: Tänk på att köpa till rätt sida av bilen.
Öppna den nyinköpta innan du monterar, och kolla om den behöver smörjas och rengöras, det brukar bli både fukt och rost därinne eftersom motorerna sitter så utsatt längst fram på bilen. Även om själva axeln är rostfri, så kan den kärva och rosta fast när salt tränger in. Öppna gärna den gamla motorn först i träningssyfte, det kan vara lärorikt. :idea:
För att på enklaste sätt få stopp på motorn, dra ur sladden. Kabeln har tre ledare och kontakten är grå, platt, ca fyra cm lång, och har runda stift. Den går ganska lätt att hitta under / bakom lampan.
Jag har pysslat lite med det här eftersom jag tycker det är bra att ha strålkastartorkare i snö och slask, även om inte bilprovningen bryr sig längre.
Hoppas du blir hjälp av det här, akta fingrarna :-O) , och lycka till! :-)-)

Grymt! Tack för info!!
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]