Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 242DLL
Hej, har några frågor om konvertering i b20in.

Kör nu med 25 % E85 (tillsammans med blyers.) och det fungerar bra, men är det bra för ventiler osv? Nån ev tillsats typ 2-takts olja?
Man ska tydligen öka soppaflödet så det blir mer soppa andel till andel luft. En tanke jag har är att dra lite i choken, borde inte de fungera??
Mvh
av Rådlös
Det är inte så lyckat att dra i choken. Du skall i stället konvertera förgasaren. Har du en Zenit Stromberg eller SU? Då skall du slipa om nålen så att förgasaren ger ca 30% mer bränsle. Har du en annan sorts förgasare så gäller det ombestyckning av förgasaren.
Något annat som också är viktigt är att etanol vill ha några tiotal mer värmegrader än bensin för att förbrännas fullständigt och effektivast. Så har du den luftförvärmningen som satt på senare B20, så se till att den fungerar. Året om. Det fungerar knappast bra med öppet sportluftfilter.
Blyersättning behöver du inte vad det ankommer på etanol i alla fall. Etanol har en lägre förbränningstemperatur än bensin. Därför är risken låg att dina ventiler skulle fara illa av etanol. Oljetillsatser skall du absolut inte använda i bränslet. Och för övrigt: Behovet av blyersättning är betydligt överdrivet. Inte nog med det, flera av dessa blyersättningar innehåller en stor del etanol! :shock:
Känner du dig ändå osäker, eller kör tävling etc. etc. så finns det ju blyfrikonverterade topplock att köpa.
Mycket mer om etanolkonvertering kan du läsa på http://www.etanol.nu
av 242DLL
Rådlös skrev:Det är inte så lyckat att dra i choken. Du skall i stället konvertera förgasaren. Har du en Zenit Stromberg eller SU? Då skall du slipa om nålen så att förgasaren ger ca 30% mer bränsle. Har du en annan sorts förgasare så gäller det ombestyckning av förgasaren.
Något annat som också är viktigt är att etanol vill ha några tiotal mer värmegrader än bensin för att förbrännas fullständigt och effektivast. Så har du den luftförvärmningen som satt på senare B20, så se till att den fungerar. Året om. Det fungerar knappast bra med öppet sportluftfilter.
Blyersättning behöver du inte vad det ankommer på etanol i alla fall. Etanol har en lägre förbränningstemperatur än bensin. Därför är risken låg att dina ventiler skulle fara illa av etanol. Oljetillsatser skall du absolut inte använda i bränslet. Och för övrigt: Behovet av blyersättning är betydligt överdrivet. Inte nog med det, flera av dessa blyersättningar innehåller en stor del etanol! :shock:
Känner du dig ändå osäker, eller kör tävling etc. etc. så finns det ju blyfrikonverterade topplock att köpa.
Mycket mer om etanolkonvertering kan du läsa på http://www.etanol.nu
Okej, så det enda kravet är en omgjord förgasare? :) borde man inte kunna ställa justerskruven undertill, så att den går fetare då? Att slipa en nål låter inte helt lätt!

De där om blyers. visste jag inte :s men jag är med orolig för porer i sätena än varmgång som du beskriver, så jag fortsäter nog med det :)
av Rådlös
Du kan läsa det här: http://www.detomaso.nu/pdf/blyers.pdf
Om du tittar i början på dom namn som har gjort rapporten, så förstår man nog att den har sin "tyngd". Ta t.ex namnet Per Gillbrand. Han är en av konstruktörerna bakom din motor, B20. Han är känd för mycket annat också, men i det här fallet tycker jag det säger en hel del.
Det är fel väg att skruva på munstycket. Det är nålslipning som gäller. Nu har du en viss möjlighet att få hjälp med det. I Söderköping finns en förgasarfirma, Förgasarteknik. Sök kontakt med honom. Tidigare har han sålt färdigslipade nålar. Det gör han kanske fortfarande? Det är möjligt att det finns fler förgasarfirmor som kan bistå, men denna känner jag till i alla fall.
Och som sagt, på etanolsidan kan du läsa mycker mer. Bl.a om nålslipning.
Glöm inte en fungerande luftförvärmning också.
av 242DLL
Efter en del sökande måste jag bara reda ut, räcker det med att slipa nålen eller ska jag ta upp munstycket 30 % också?
av 242DLL
Har slipat den nu, slipa den "delvis" enligt en tabell jag hitta på etanol.nu. 40 % ökning var det.

När jag trycker ner gasen 75-100% blöddrar den, sen går den upp i varv. Beror det på att jag slipat för lite ? Var lite lat och lät spetsen vara lite grövre än den ska.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har nollat felkoderna flera gånger. B&ar[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]