Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sungam
Vindrutetorkarna på min s60 låter som ett medelstort tröskverk, gissar att länkarmarna behöver ses över. För att komma dit måste torkararmarna bort och mitt problem är att jag inte får loss dom....sitter helt tjurfast. :evil:

Är det någon som har något bra tips på hur jag ska få loss dem? Har slagit, dragit, pressat...you name it...behöver lite tips känner jag...

Tack!

Använd en avdragare. Jag lossade mina med en för styrleder. Gick mycket bra. Ta de försiktigt bara och använd någon penetrerande olja.

cme
av sungam
cme skrev:Använd en avdragare. Jag lossade mina med en för styrleder. Gick mycket bra. Ta de försiktigt bara och använd någon penetrerande olja.

cme
Har provat både med 5-56 och avdragare utan resultat. Får så j-a dåligt grepp med avdragaren, dels för att det inte finns så mkt att greppa på och sen att huven ligger så nära...
av Hallsteinn Larsson
Att skruva loss huven e ju alltid ett sätt, du får massor av utrymme och kan böja och bända så mkt du vill. Det borde funka. Annars kan du åka till Volvo och be en på verkstan att följa med ut å "känna" på dom, så har han tagit loss dom gratis me....
av cme
Funkade utmärkt med en liten spindelledsavdragare för mig. Bytte till flatblade-armar för tre veckor sedan. Visst satt de fast men det gick utan några skador. Man kan ibland använda varmluft (FÖRSIKTIGT) så expanderar aluminiumet så att det släpper. Låt avdragaren sitta på under tiden.

cme
Användarvisningsbild
av Loner
Säger som cme, dom kan sitta som berget, men låt 5-56 verkar och sen dit med en nätt avdragare så löser det sig...

/L
Användarvisningsbild
av henka35
Ett tips från en fd. glasmästarte:
-Gänga upp muttern så att överkanten tangerar axeländen.
-Ta en liten hammare och knacka försiktingt på muttern samtidigt som du "juckar" i torkararmen. Det brukar fungera.

/Henrik
av Hemgårn
henka35 skrev:Ett tips från en fd. glasmästarte:
-Gänga upp muttern så att överkanten tangerar axeländen.
-Ta en liten hammare och knacka försiktingt på muttern samtidigt som du "juckar" i torkararmen. Det brukar fungera.

/Henrik
du som är gammal glasmästare: Ska det knäppa och så i en nyligen ditsatt vindruta?
Användarvisningsbild
av henka35
Nej, det brukar inte låt något om vindrutan om jobbet är rätt utfört.
Har du låtit en auktorierad bilglasmästare göra jobbet? I så fall har du garanti på jobbet och delarna. Be dem kolla upp montaget.

/Henrik
av Hemgårn
henka35 skrev:Nej, det brukar inte låt något om vindrutan om jobbet är rätt utfört.
Har du låtit en auktorierad bilglasmästare göra jobbet? I så fall har du garanti på jobbet och delarna. Be dem kolla upp montaget.

/Henrik
Det gjordes hos Volvo. De borde väl ha en glasmästare som kommer och gör jobbet hoppas jag.
Relä luftpump 850

Sitter en plastkåpa under kylaren, en skruv […]

Jag hade också en sådan en gång.[…]

Ökad komfort med 17”

Däckdimensionen 245/55R18 är vad jag sku[…]

Då förstår jag. Det kan vara v&au[…]