Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Thorssa
Hej gott folk!

Jag har blivit väldigt sugen på en V60 D5 AWD R-design med automatlåda, i fredags provkörde jag en manuell framhjulsdriven då det var det enda som Volvo hade inne för tillfället. Jag älskade verkligen motorn och blev positivt överraskad av chassit men det blev helt klart att jag vill ha AWD och automat :)

Ni som har lite erfarenhet av V60 i allmänhet och och D5 AWD i synnerhet, vad är värt att tänka på? Värt att nämna är att jag inte tidigare ägt någon Volvo, kör idag en Bmw 320d Touring M-sport -08. Det jag noterade som minus vid provkörningen var att vindrutespolningen var 90-tal med strålar istället för "spraymunstycken" som min BMW och även min fars XC70 -05 har. Varför har inte V60 det kan man fråga sig? Bakrutan var även den svår att hålla ren. Det kändes inte heller som att skinnet håller riktigt samma kvalitet som i min fars XC70, är det någon som kört långt med sin V60 och kan berätta hur det klarar sig ifrån veck, sprickor och liknande?

Ska få låna hem en AWD automat på torsdag så att jag får känna lite mer på den men ös gärna på med synpunkter! :)
av V60D5AWDPolestar
Hej,

Närmar mej 4000mil med min V60 D5 AWD. Inga mekaniska problem att redovisa,
bara att bakrutetorkaren är rätt kass, men det finns det ju en egen tråd om.
Läderklädseln ser ut som ny. Är helnöjd över lag, önskar mej dock en manuell
växellåda, det är nog det enda skälet till att jag kanske inte väljer en V60 när
det är dags för byte.
Användarvisningsbild
av Thorssa
Ja den tråden har jag läst och det är ju en sak man kan leva med :) Det låter ju positivt annars! Vad är det som gör att du hellre vill ha en manuell låda? Jag tyckte lådan och kopplingen hade dålig känsla men då jämför jag iofs med min BMW och de har ju erkänt tighta lådor.
av V60D5AWDPolestar
Hej igen,

Automatlådan i V60n är säkert OK i sig, det är jag som
inte gillar "gummisnoddskänslan" i momentomvandlarlådor.
Det stör mej nått otroligt.... :evil:

Kanske att powershiften kunde vara ett alternativ för mej, men
den finns ju inte till AWD.
Användarvisningsbild
av PaNi
Har inte en enda mils erfarenhet av V60 ännu, men har studerat specarna och beställningsblanketten i detalj innan den skickades in för en månad sen. Det jag kom fram till var:

- Polestar-trimmning beställdes för den härliga känslan att ha snabbaste (diesel) V60:n
- Hastighetsberoende styrservo bör man enligt många trådar här på forumet inte missa att beställa
- Laminerade sidorutor (ingår i HGV-paketet) har räddat mig från inbrott tidigare, detta vill jag inte vara utan.
- Fuktsensor är inte standard men kostar så lite så det är dumt att chansa
- Volvo OnCall verkar prisvärt, ser fram emot att slippa frysa på vägen hem från jobbet nästa vinter
- Behöver nya lastbågar, de jag har till V70:n kommer inte att passa.

Men som sagt, detta är helt teoretiskt, jag har inte kört en meter ännu.

Lycka till!
Användarvisningsbild
av Thorssa
V60D5AWDPolestar: Okej då är jag med :) Själv har jag gått från att ha automat respektive DSG på mina två senaste bilar till att nu ha manuell och jag längtar tillbaka :)

Utrustningsmässigt så kommer jag nog inte ha möjlighet att vara alltför kräsen då jag kommer köpa begagnat. Jag kommer troligtvis få möjlighet att köpa den demo jag ska låna hem imorgon men har inte fått veta något pris ännu. Den är dock rätt så bra specad med bl.a. Polestar :) I övrigt får jag se imorgon hur den är utrustad.

Oavsett om det blir demon eller en annan bil senare så känns det ändå som att de flesta D5 AWD med R-design är hyffsat välutrustade.
Användarvisningsbild
av sony
Jag älskar automat. Min nästsista bil var en volvo v70 classic automat. Efter den köpte jag en bil :D manuell. Jag saknade min Volvo så mycket,mest pgav automatlådan. Lovade mig själv att min nästa bil blir med automatlåda.
När jag testade min V60 D5 manuell blev jag så impad och positiv överaskad av bilen att jag inte ens saknade automatlåda.
Jag köpte en V60 manuell och är jätte nöjd med bilen.Jag skulle säkert gilla den med automatlåda men jag saknar inte den.
av Bonlo
Thorssa skrev:

Det jag noterade som minus vid provkörningen var att vindrutespolningen var 90-tal med strålar istället för "spraymunstycken" som min BMW och även min fars XC70 -05 har. Varför har inte V60 det kan man fråga sig?
Volvo hade "spraymunstycken" i deras tidigare modeller, ex v70 MY:08,09,10, men har gått ifrån det pga mycket kundklagomål om att när man kör i ca 90> km/h så hamnar sprutet knappt på rutan pga fartvinden, vilket försämrar rengöringen drastiskt.
Användarvisningsbild
av Thorssa
Bonlo skrev:
Thorssa skrev:

Det jag noterade som minus vid provkörningen var att vindrutespolningen var 90-tal med strålar istället för "spraymunstycken" som min BMW och även min fars XC70 -05 har. Varför har inte V60 det kan man fråga sig?
Volvo hade "spraymunstycken" i deras tidigare modeller, ex v70 MY:08,09,10, men har gått ifrån det pga mycket kundklagomål om att när man kör i ca 90> km/h så hamnar sprutet knappt på rutan pga fartvinden, vilket försämrar rengöringen drastiskt.
Mycket märkligt beslut då samma fenomen uppstår med vanliga strålar? Spraymunstycken rengör ju fruktansvärt mycket bättre! Detsamma gäller spolningen på bakrutan!

Har hunnit köra några mil med bilen nu idag och trivs mycket bättre i denna jämfört med den manuella jag körde förra veckan. Enda nackdelen är väl att den inte känns lika rå i kraften (trots att det är en Polestar) utan man får en lugnare körstil. Det är dock inget jag ser som väldigt negativt då det ändå finns gott om kraft när det behövs :)
av Steff 99
Thorssa skrev: Mycket märkligt beslut då samma fenomen uppstår med vanliga strålar? Spraymunstycken rengör ju fruktansvärt mycket bättre! Detsamma gäller spolningen på bakrutan!
Förutsatt att man vill spola huven istället för rutan så funkar spraymunstycke bra. ??:-/
Vaccumslangar till 940

Ja, man kan köra med silikonslang.

Har precis avslutat ett litet test, drog en hjulmu[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Kom ihåg att du måste göra en reg[…]

Hej! Har plockat ut inredningen i bagaget på[…]