Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hej. de kommer värme i de uttag som sitter ytterst mot sidorutorna hela tiden även om jag ändrar reglagen till kallt. även på framrutan blir de värme jämt?
i mitten blir de kalluft om man ändrar. är de ventilen som sitter till vänster om mittkonsollen som bör bytas då eller har jag fel?

om de skulle va den är de svårt att byta och är de volvo original som gäller?

gäller min 244 gl -80
Nu är det som så här, att munstyckena på golvet, fönstret och de två närmast dörrarna, de får alltid luft som går igenom värmepaketet. Alltså går det enbart att få luft som blivit exponerad för elementet. Elementets temperatur kan du reglera med "temperatur"-reglaget. Har man en bra termostatventil så den nästan inte släppa igenom något vatten, och då ska det inte bli någon värme alls. Kör man då luft igenom elementet hela tiden till dessa utblås så håller sig elementet kallt och det blir i princip kalluft som kommer genom munstyckena.

Flödet till munstyckena vid vindrutan regleras så klart av defrosterreglaget. Golvet av golvreglaget och de två på sidorna får man stänga manuellt vid utblåsen. Vill man ha så svalt som möjligt stänger man alla dessa, om man inte har ett element som inte värmer alls.

Nu kommer vi till det lite mer spännande. Utblåsen i mitten av instrumentbrädan är lite speciella. Flödet till dessa regleras och av rattarna vid utblåsen. MEN, dessa kan man koppla förbi elementet. Med reglaget airmix kan du vrida det åt kalla hållet, och då vrids ett spjäll som gör att luften går runt elementet och direkt till munstyckena. Man får då alltså ren uteluft. Vrider man reglaget mot varm så leds luften igenom elementet och sedan upp igen till utblåsen.

Så vill man ha så kallt som möjligt ska man köra allt stängt förutom blåsen i mitten, och ställa airmix på kall. temperaturreglaget kan man då i teorin ha på max värme (eftersom ingen luft leds igenom elementet), men då bygger det upp värme i paketet och kommer värma luften till mittblåsen ändå. Enligt instruktionsboken ska man ha golvmunstyckena öppna också, men det är troligtvis bara för att de vill att man ska ventilera elementet så det inte bygger upp värme.

Eftersom du har en -80:a borde du ha friskluftsventiler nere vid golvet också? Har jag haft på alla i alla fall... På de nyare 240 med elektronisk insprutning sitter styrboxen ivägen på passagerarsidan så den ventilen är då helt enkelt igentäppt, men den brukar finnas på förarsidan. Kryper du ner på golvet kommer du hitta ett spjäll på "ytterväggen", framför dörren. Då har du en spak där, och för du den framåt så långt det går öppnas då ett spjäll. När man då kör leds luft från luftintaget framför vindrutan ner av fartvinden till dessa uttag. En likadan ska då finnas på passagerarsidan, om det inte är en nyare modell där en databox sitter ivägen.

Så vill man ha det svalt om fötterna är det ett bra tips att öppna dessa ;)
Håller med rd350. Hade fel på en iofs mycket nyare, en 90:a. Olidligt med värme på och semester på Gotland i solen. Det är just ventilen som är paj, den gamla modellen hade termostatfunktion så att temperaturvariationen skulle bli lite oberoende av inkommamnde lufttemperatur. Men den var inte helt pålitlig. De nya ventilerna har ingen termostatfunktion och fungerar mycket bättre.
okej. så de är bara att springa in på volvo å säga att man ska ha en ny ventil till värmepaketet så är de ganska enkelt att byta sen?

tack för ett utförligt svar bensinskalle! där fick man lära sig något nytt :D spjäll sitter de på bägge sidor vid fötterna! här ska man inte slåss med några elektronikboxar inte ;)
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har nollat felkoderna flera gånger. B&ar[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]