Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Roxen
Hej!

Har funderingar på att köpa snygga fälgar till min svarta s80-n. Har hittat snygga 19" coronafälgar på blocket men skulle vilja höra lite med er som har erfarenhet av att åka på denna storlek på fälgar. Kan man montera dessa utan att göra några andra inställningar på bilen. Jag förstår ju att det påverkar körbarheten, men på vilket sätt? Påverkas bränsleförbrukningen negativt?
Bilen.. en volvo s80 my-07 2,4d med automat, svart som synden!

Mvh Lasse
Användarvisningsbild
av torwald
Bränsleförbrukningen kommer nog att öka lite om du går från 16" till 19", men det kommer även "fräkheten" att göra :) Det är inte ovanligt att lite större fälgar är bredare och då brukar de skava emot skärmen lite när man gör fulla rattutslag vilket besiktningen inte gillar. Men så länge du besiktigar med vinterhjul på så brukar det att lösa sig.

Lycka till!
av Roxen
torwald skrev:Bränsleförbrukningen kommer nog att öka lite om du går från 16" till 19", men det kommer även "fräkheten" att göra :) Det är inte ovanligt att lite större fälgar är bredare och då brukar de skava emot skärmen lite när man gör fulla rattutslag vilket besiktningen inte gillar. Men så länge du besiktigar med vinterhjul på så brukar det att lösa sig.

Lycka till!
Tack!
Jo, fräckheten ökar och sedan är det ju snyggt när hjulhusen fylls ut med en snygg fälg. Jag tror att det är 225 breda däck och det bör väl funka.
Har läst någonstans att man behöver montera begränsare för just rattutslagen inte skall göra att däcken tar i, men jag tror att det är många som kör utan dessa då svängradien påverkas negativt, eller? är jag ute och cyklar!!!

Mvh Lasse.
av perhall
225 låter smalt på 19", skulle snarare tro på 245-35 eller 255-35 (orkar inte räkna nu...). 225-30 låter inte rimligt.

Kolla så att du får med bra däck. En del byter till billiga däck när de byter till större tum... det är lockande men kan vara både dåligt för bilens egenskaper och för ekonomin på sikt.
PH
Användarvisningsbild
av hollan
jag kör 245/35-19 på min v70 och det var den dimentionen som hamna närmast i rullomkrets
funkar skit bra skrapar ej i eler något
av Roxen
hollan skrev:jag kör 245/35-19 på min v70 och det var den dimentionen som hamna närmast i rullomkrets
Ok. Det är nog så att det ska vara 245 breda däck och nu verkar det som om att coronafälgarna är sålda. Har även funderat på R-fälgarna i 19-20 tum, de är också snygga tycker jag. Lättare att hålla rena än en massa ekrar på fälgen. Är det någon som har läckra fälgar som vill lägga ut lite bilder så att man får dregla lite :)

Tack för era svar!
Lasse
Användarvisningsbild
av hollan
jag kör odysseus replicor som är 19x8" passar bra in på nyare volvo tycker R-replican tillhör dom äldre modellerna den har ju hängt med sen 03
Användarvisningsbild
av Guru
hollan skrev:jag kör 245/35-19 på min v70 och det var den dimentionen som hamna närmast i rullomkrets
Det beror sannolikt på att du redan har en "begränsad" styrväxel pga 245-40-18 hjulen som bilen levererades med. Satt det 205 eller 225 från fabrik är det en "obegränsad" styrväxel och då KAN det ta i. Beror på ET, däcktyp, fälgdesign etc.

Har själv den "obegränsade" stryväxeln och ska vilken dag som helst lägga på sommarhjulen, ska bli spännande att se var och hur mycket det tar i... ??:-/
Användarvisningsbild
av hollan
i så fall får du montera
Utslagsbegränsare1
Art. nr.
30760164
Användarvisningsbild
av Guru
Jag vet, är dock inte så sugen på att plocka isär styrväxeln. Tänkte försöka undvika att vrida fullt på ratten istället om det inte tar för illa. Går säkert bra ända till hon kör bilen...
Elpriset

Fast avgift för villa upp tll 63A hos oss (G&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]