Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Har nu bytt bromsslangarna fram på båda sidor och bromsvätskan, verkar överlag vara lite bättre bett i bromsarna nu. Har dock inte provat motorväg i samband med kraftigt regn än, men det bådar gott i alla fall.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Problemen fortsätter, efter att ha bytt båda slangarna fram blev fenomenet som tråden egentligen handlar om mycket bättre. Men hade sedan problem med att bilen ibland drog åt vänster vid inbromsning, det visade sig att oken bak hade gjort sitt och hälften av kolvarna satt fast.
Nya ok monterades bak, fram är dom relativt nya och resultatet blev ju lysande efter detta, så när som på en sak...
Nu tar pedalen lite längre ner än tidigare, trampar man till en extra gång så tar den högre upp vilket gör att man kan misstänka luft i systemet. Men, ett extra tryck är det enda som behövs, med fler tryck är det ingen skillnad. Pedalen sjunker inte och bromsarna känns bra i övrigt.
Ingen skillnad på bromsförmåga, det är bara det att pedalen tar lite högre upp med ett extra tramp.
Luftat hela systemet efter byte av ok, torrlade inte systemet utan luftade och fyllde på med nytt och luftade tills jag hade fräsch bromsvätska vid oken.
Har kört igenom ca 1½liter så det bör ju inte finnas nån luft kvar tycker man, använde mig utav tryck i behållaren så att man trampat igenom huvudbromscylindern är uteslutet.

Tankegången kring det hela:
Är det huvudbromscylindern som släpper igenom? Vilka har bra pris på dessa?
Måste man ha tändningen på så att ABS-systemet jobbar när man luftar, så det är där man missar!?
Nexus skrev:inte har jag haft tändningen på för lufta systemet. Har du luftat runt om på vanligt gammalt hederligt vis men en som trycker på pedalen?
Som jag skrev tidigare så har jag satt tryck i systemet när jag luftat, så ingen har trampat sönder huvudbromscylindern.
Anledningen till att jag frågar kring tändningsplus eller ej är för att jag har slut på idéer på vad det annars kan vara.
Stängning av 3G och 2G. VOC?

Hej! Jag har en tidig V40cc tillverkad 2012 men […]

Xenon D3S

LED lampor är inte starkare än en vä[…]

Följde instruktionen men konstigt nog gick n[…]

EX60

Tycker de är bra utrustade som standard. Viss[…]