Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvo24579
Hej,
jo jag har hittat en avgastemplampa (exh temp står det på den) i gömmorna.
jag undrar om någon vet vilka modeller som hade avgastemplampa?

Hur vanliga är dessa?

är det någon som vet hur man sk koppla in dessa

tänkte om det ska kopplas så här eller?
+______lampa______ tempgivare

Mvh volvo24579
av Rådlös
Jag har inte hört talas om det på Volvo. (Jag har inte heller hört eller sett allt) Men jag googlade på avgastemplampa och den enda svar som man kunde tyda att det finns i någon bil, var i Subaru. Däremot vet jag att det kan förekomma på båtmotorer och då som extra tillbehör. Där är det ett mer "nyttigt" instrument som ger värdefulla data för motorövervakningen.
Biltema har någon utrustning men det är ett panelinstrument med termometerskala till det. Det framgår inte hur eller var man placerar givarna.
Användarvisningsbild
av volvo24579
har heller aldrig sätt detta heller förutom nu när jag hittade den i gömmorna, men kommer inte ihåg att jag sett den förut.
men jag hittade detta när jag sökte på "exh temp volvo" som jag skrev i första inlägget.

http://www.volvo300mania.com/forum-uk/v ... 10&start=0

där en tar upp att det sitter en likadan lampa.

hittar heller inget när jag sökte på avgastemp.
Användarvisningsbild
av Camel
Har för mig att krav på avgastempvarning finns i Japan. Kanske för att de inte ska parkera på ett risfält med varmt avgassystem/katalysator? :wink:
Så i Volvos fall borde denna lampa vara inkopplad på exportbilarna till Japan.
av Rådlös
OK! Då kan jag komma med en tänkbar liten ledtråd. Jag hade tidigare Volvos blå Gör Det Självbok för Volvo 240 och 260. Jag har varken kvar bilen eller boken. Men boken innehåller kompletta elscheman för alla 200-modeller till och med 1986. Jag minns att jag har bläddrat i boken och uppmärksammat att det förekom viss utrustning som bara fanns i bilar avsedda för export till Japan.
Så ni som har tillgång till den boken (den lär finnas till salu på ett antikvariat i Bromma) kan ju kolla upp detta på ett kopplingsschema. Medela oss här sedan så att vi höjer nivån på allmänbildningen. Eller bara kan lägga på hyllan som "Nyttigt att veta".
ok, så att lampan kommer från en japansk el. liknande exportbil.

tack för svaren, får se om jag ska försöka koppla in den.

Mvh volvo24579
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har nollat felkoderna flera gånger. B&ar[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]