Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Jimmysd
Bilen gäller en 945 Ltt -98

Kollade över lite o tror att vevhusventilationen kan vara igensatt efter lite läsande på nätet. När ja skruva dän oljelocket o hade de löst så hoppade de redigt ordentligt. Bilen ryker rätt mkt vit rök när den är kall.
Användarvisningsbild
av White
Att den ryker vitt nu när det är kallt ute är helt normalt, bildas massa kondens i avgassystemet som ångas bort när du startar.
Men den ska givetvis INTE vitryka när den är riktigt varmkörd.

Börja med att kolla så den tjocka slangen mellan oljefälla och insugsslang mellan luftfilter och turbo är hel och inte igensatt. Kolla
även att vacuumslangen mellan oljefälla och insugsrör är hel. Det sitter en ca 70mm lång slang ovanpå oljefällan som går till en
Y-förgrening där tidigare nämnda slangar ansluts, den har också en tendens att spricka med åren.

Börja med att kolla ovan nämnda. Är någon av dom slangarna spruckna eller igensatta evakueras INTE vevhusgaserna som det är
tänkt. Hittar du inget uppenbart fel här så blir det till att lyfta oljefällan, den sitter bara skruvad i blocket. Var bara VÄLDIGT NOGA
med att INTE få slangen som sitter ner i blocket med upp!!!
Den sitter i en klammer vid oljepumpen, får du upp den måste du
ner med oljetråget för att fästa den igen.
Jag ska också göra detta i dagarna. Men när jag var på Volvo för att fixa nya o-ringar så hävdade mannen bakom disken med bestämdhet att det bara behövs en för B230F, inte två som det står i FAQ:en i länken ovan. Han visade också VADIS sprängskiss och där såg man bara en o-ring. Någon som har gjort det och kan säga hur det egentligen är?
Kan bara hålla med Mr White. Jag gjorde detta idag och det gick kanon, även för mig som inte har haft olja på händerna förrän sista halvåret. Vet inte hur det riktigt ser ut under din huv, men jag tog ner gasspjäll och tomgångsventil för att komma åt (har en 745 -92, B230F) och passade på att rengöra dessa (det finns en fin guide för detta också :) ). Går också att lossa insuget om man hellre känner för det. Står jag och ser på oljefällan från bilens vä framhjul så är slangen på den del av oljefällan som är längst till vänster. För min del så ville inte ens slangen följa med utan stannade snällt i sitt hål.

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]