- tor 05 okt 2006, 10:01
#63466
När bilen inte startar (eller motorn dör utan att tändfels-hacka)
Lägg Dig under bilens högra sida, be någon annan att sätta i startnyckeln vrida till (utan att starta motorn) och lyssna om bensinpumpen surrar svagt.
Testet ska således göras när det är tyst på parkeringspatsen.
Om pumpen inte går och kablarna verkar vara OK kan felet finnas i en brytsäkring.
Denna finns under motorhuven, vänster sida, upptill i övergången sida - vänster hjulhus . En platt säkring som har funktionen att bryta kretsen till den elektriska besnsinpumpen om bilen krockar.
Den säkringen var på vår 245 gömd under en massa kablar. Dra isär den och gör den ren .
Innan jag gjorde rent den kunde det ibland leda till att bilen inte startade , oftast när bilen körts ut ur garaget och körts 2 km och parkerats en stund - kanske vid lite fuktigt väder
(
Två bilverkstäder kunde inte finna något fel och det är kanske inte så konstigt eftersom felet uppträdde 5 gånger på ett år - och bilen behövde dras igång bara en gång. Men, senare, när bilen stått ute och strejkade en morgon kunde jag lista ut att det var bensinpumpen som inte gick, dock utan att förstå orsaken. (Bilen startades genom att fixa en tillfällig och farlig direktkoppling till en av säkringarna som får ström när motorn skall gå) Men så fick jag tipset ovan från en Volvoägare ...
)
Cykla så länge Du kan. Upplev skönsången på (Göteborgs-) operan. Njut av livet och spar på naturresurserna!