Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MAistro
Hej,
Jag är just nu på jakt efter en V70.
Tänkte lägga mig på en prisnivå mellan 80-100k kr.
Många av dom bilarna jag har kollat på har gått någonstans runt 15-20k mil.
Vad bör jag tänka på när man köper en ett par år gammal V70. Tanken är att jag bara ska ha den drygt 3 år.
Motorer jag är intresserat av är 2,4 170 hk, 2,5T och T5. Har just nu en S40 2,4 140 hk och antar att det är samma servicar som 170 hk med kammrems byte vid 18k mil eller är jag ute och cycklar?
Ni som har koll på dessa motorer och även andra detaljer som kan vara nyttigt att veta innan köp kan la skriva lite kort så man inte köper grisen i säcken även om det är en ett par år gammal bil.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Du har ju kört clio så du är väl härdad ^^

Nä, men kamremsbyte vid 18 och 32 är det nog på alla v70n, så de lönar sig ju garanterat att ta en 20k milare istället för en 15k milare.

Kolla igenom framvagnen jävligt noga. Ta tag i däcket och rucka det fram och tillbaka och känn om styrlederna glappar, då känner man att det klickar. Ta en noggrann titt på däcken så att det är någorlunda jämnt slitage så det inte har slarvats med inställningar ( det byts mycket delar i framvagnen ).

Topplagringarna brukar vara dåliga, främre bussningarna i länkarmarna blir dåliga fort, och kränghämmarstagen glappar titt som tätt. Om du kör, och du hör klickljud, eller små dunsar i framvagnen, när du kör över små ojämnheter som ger hastiga fjädringsrörelser så är det säkert kränghämmarstagen eller bussningarna i länkarmarna.

Spjällen brukar ju vara en populär grej som kan jävlas lite, det är värt att kolla om den blivit bytt och när så man slipper det. När du kör, kolla så att motorn går jämnt på motorbroms, går ner ordentligt på tomgång vid frikoppling, svarar okej osv.

Sen är det väl det vanliga, kolla serviceboken så den är full, kolla repor osv. Sådant allmänt helt enkelt.

Så mycket mer kommer jag nog inte på om just v70 nu...
av MAistro
Tack för riktigt bra svar.
Clion fick vara i min ägo i drygt 1 år sen skrotade jag den. Inget jag har lust med denna gång :D
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Just de, kom på lite till ;)

Försök kryp under och känn på drivaxlarna. De ska naturligtvis kunna röra sig lite i axialled, men om du vrider eller rycker upp och ner så ska de vara så stumma som möjligt. Kolla/ känn om damaskerna är fräscha och hela. Byta drivaxlar är ganska dyrt, och drygt ;)

Kolla så väljarvreden på spakarna fungerar, den som man väljer visningsläge i vänstra displayen och den man väljer torkarintervall med. De kan bli dåliga och då kan man vrida som en tok utan att något händer.

Kolla om det är olja under motorn. Kolla särskilt vid delningen mellan motorblocket och växellådan, är de olja där kan det vara packboxen i antingen motorblocket eller lådan som läcker, dyyyrt att byta. Är det olja på bakkanten av motorn kan det komma från turbon ( om du kollar på en turbo ). Kikar du på en turbo, ta då och varva ur den på 2:an och lyssna om det viner eller så, då kanske turbon är dålig.

Kolla hur handbromsen funkar, och fråga gärna hur länge sen beläggen byts. Handbromsbeläggen till v70 brukar haverera för många, såväl volvo original som annat skit, finns något märke som gör bra belägg dock. Så volvo original är ingen garanti för kvalité om säljaren försöker övertyga dig ;) Havererar beläggen blir det typ härdsmälta bakom bromsskivorna, ofta går det bra men det är ju inte direkt bra...

Testa alla fönsterhissar, ibland kan de jävlas när de går upp med automatik, de vänder på vägen av någon anledning. Kan vara bra att prova centrallåset också ;)

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]