Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ConCerta
Hej,

har nyss suttit och letat på 36 sidor efter liknande tråd utan framgång, så jag skapar en ny..

jo de är så här att jag har ett litet (läs stort) problem med min B230FT (945TURBO -94 165HK)

ikväll så vart jag ute och körde och allt fungerade finfint, efter ett tag så ger bilfan inte mer ladd ungefär 0 vid gaspådrag, men turbo mätaren rör sig normalt tills att dne ska börja ge övertryck....lägger till en bild här för att visa vad den "laddar" vid full gaspådrag -->Bild

så jag gick ut o kollade efter slangar som möjligen kunnat hoppa loss, alternativ läcka, men kunde inte lokalisera något sådant.

så då funderar jag lite på vad det kan vara som strular,

för att klargöra så är bilen i princip orginal, det sitter ett öppet sportluft-filter, samt rakt rör efter katten som mynnar ut framför bakhjulet (3tum från turbon) detta har suttit på i X antal månader så har svårt att de skulle vara boven i dramat,

jag vill tro att de är någon slang som bråkar, men som sagt kunde inte hitta de.

Skulle vara ytterst tacksam för ett bra svar :)

Mvh
Senast redigerad av 1 ConCerta, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ConCerta
White skrev:Jag misstänker att wastegateklockans stång hoppat ar wastegatens arm under turbon, den sitter bara säkrad med en liten sprint
som brukar lossna med tiden.
Tack för svar, ska kontrollera detta,

men gör de så att den fortfarande har grund laddet? och laddar till 0 men aldrig ger något övertryck?

Mvh
Användarvisningsbild
av White
När du har noll bar har du ju INGET ladd, under noll är det vacuum, över noll är det laddtryck.
Jag TROR att det är den armen jag nämnde som spökar. Kan ju även vara någon av tryckslangarna som brustit eller hoppat av någon
anslutning, men då hade motorn gått uselt och motorstyrningslampan hade tänts.
Användarvisningsbild
av ConCerta
White skrev:När du har noll bar har du ju INGET ladd, under noll är det vacuum, över noll är det laddtryck.
Jag TROR att det är den armen jag nämnde som spökar. Kan ju även vara någon av tryckslangarna som brustit eller hoppat av någon
anslutning, men då hade motorn gått uselt och motorstyrningslampan hade tänts.
Hmm, armen satt på plats, och jag har kollat över IC, tryckrör och slangar ännu en gång,
så här kommer en video på hur de ser ut vid gaspådrag och allmänt körande...
(inspelat med min iphone 4s så sunkig kvalité)

Användarvisningsbild
av ConCerta
White skrev:Kolla så inte dumpmembranet är trasigt.
nej det var helt, kontrollerade alla tryckrör och slangar ännu en gång, utan att hitta något fel...

dock tycker jag att WG-armen går väldigt trögt, kan de kanske bero på det?

jämförde med min Saab som har en lika dan WG, och den går grymt mycke lättare...
Användarvisningsbild
av White
Prova då att skruva loss WG-klockan helt från bilen och kolla så själva armen på WG-ventilen går lätt att röra på, då kan du ju även
undersöka din WG-klocka lite närmre.

Du kan ju även kolla så det inte är slangen till turbomätaren INNE i kupén som är trasig, plocka ner plastskyddet ovanför pedalstället
så ser du slangen, den kommer in genom torpedplåtens övre vänstra hörn och går upp till turbomätaren på instrumentet. (Om du nu kör med original vill säga)

Är det original WG-klocka du har? Ingen pysventil eller liknande påkopplad?
Användarvisningsbild
av ConCerta
White skrev:Prova då att skruva loss WG-klockan helt från bilen och kolla så själva armen på WG-ventilen går lätt att röra på, då kan du ju även
undersöka din WG-klocka lite närmre.

Du kan ju även kolla så det inte är slangen till turbomätaren INNE i kupén som är trasig, plocka ner plastskyddet ovanför pedalstället
så ser du slangen, den kommer in genom torpedplåtens övre vänstra hörn och går upp till turbomätaren på instrumentet. (Om du nu kör med original vill säga)

Är det original WG-klocka du har? Ingen pysventil eller liknande påkopplad?
Slangen i kupén va hel, bara WG'n kvar att kontrollera,
Ja det är orginala turbosystemet.
Så inga pysisar
Användarvisningsbild
av White
Inga andra konstigheter med bilen förutom avsaknaden av laddtryck då?
Är det någon läcka någonstans mellan LMM och motor BORDE den gått skitdåligt och motorstyrningslampan tänts, annars kunnde
man ju kanske misstänkt en läckande gavel på intercooler...

Det KAN ju vara själva spjället i WG som gått sönder så den står öppen hela tiden?
hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]

Ja, det är nog bara att vänta till mitte[…]

Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]