Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amarace
#627138
Ksprit har väl en kostnad på runt 40-60kr/liter, E85 runt 10kr, så redan där bör du kunna ana vad du ska använda :) K-sprit är absolut inte nåt bättre än E-85 på det viset, så kör med E85.

Men är det inte bättre att justera CO? Ställs ju med en längre 3mm insexnyckel på luftmängdmätaren (mellan luft delen och bränsledelen finns ett hål där du sticker ner nyckeln), vrid moturs för att ge mindre, höger för att ge mer.
av volvobaggen
#627156
Hoppas du forstår norska :D

E85 inneholder 85% etanol och 15% bensin. Har du tilgang til e85 pumpe tanker du der, mest prisvärt.
Karburatorsprit inneholder nesten bare etanol, och är dyrt.

Etanol "oksygenerer" bensinen, den brenner mer fullstendig ved lavere temperatur og gir mer eksosvolym. Eksosvolymet vil inneholde masse vattenånga, och jag tror fraksjonen CO, HC, och partikkelutsläpp pr/volymenhet vil bli mindre.

Jag hadde kjørt tanken nesten tom, og tankat omkring 40% e85. Jag tror besiktningen kommer gå mycket bra :D

Husk at etanol kan løse opp gamle avleiringer och skit i tanken, så det kan være smart å bytte drivstoffilter.
Användarvisningsbild
av Frrla
#627157
ja brukar också rekkomendera e85 om man ska besikta men ser helst att man kollar upp felet innan nått allvarligt händer.

en polare tankade e85 2 år i rad på besiktningen sen rök varenda packbox och toppen så motorn havererade. ja vet inte vad som va främsta orsaken till haveriet..

en annan polare har nu stora problem med sin 142a. en ventil krökte sig så den är bytt. men grundproblemet kvarstår och motorn går inte riktigt bra.
av Volvo264GLE
#627186
Ta en titt här, scrolla ned en bit så får du se en bild. Den visar var du ska skruva om du vill det ;)
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... 64#p549360

För att sänka halten så kan man väl också byta olja, oljefilter, tanka sprit och rycka luftfiltret :lol:.
av Jesper264
#627193
Volvo264GLE skrev:Ta en titt här, scrolla ned en bit så får du se en bild. Den visar var du ska skruva om du vill det ;)
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... 64#p549360

För att sänka halten så kan man väl också byta olja, oljefilter, tanka sprit och rycka luftfiltret :lol:.
Hej igen och tack för länken med bild och allt!

Om jag vill sänka CO-halten ska jag alltså vrida den motsols, eller var det tvärtom?

Tack för hjälpen!
Jesper
Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2v […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Snyggt jobbat, kul att se!