Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kenken
Hallo där.Nu har jag hittat felet.Det var jordanslutningen till pumpmotorn som var borta.Felet var i styrenheten till ABS,när jag rörde och tryckte på anslutningen i styrenheten så fick jag kontakt.Jag åtgärdade det genom att dra jorden direkt från batteriet till pumpmototkontakten.
Nu funkar det KaNooooN.
Mvh Kenken
Användarvisningsbild
av ketto
Kan du ta en bild på de? Tror ja har samma problem!
av kenken
Jag skall försöka förklara annars tar jag en bild.Du har 2 kontakter i styrenheten.Den stora kontakten med en massa pins,samt den som går till pumpmotorn med 2 kontakter.Du tar loss den stora kontaktstycket (Styrenheten sitter underst i aggregatet).I det stora kontaktstycket har du 4 flatstiftskontakter de nedre är +,och de 2 övre är -.De ser du färgen på kablarna ovanpå.Kontaktstycket till pumpmotorn är det bara 2 kablar.När du lossat det,så är nedre pinnen jorden.Testa och köra pumpen med att dra ström direkt från batteriet.Ta 2 kablar,kläm på såna kontakthonor som är runda,typ skarv kontakt.Tryck på dessa och testa och kör motorn först.Kör bara en kort stund.Funkar det,så kollar du med en multimeter eller summer ex.Ena pinnen på jorden i stora kontaktstycket andra på nedre pinnen i pumpmotorkontakten.Om jag beskrivit så du inte förstår kan du skicka ett pm åt mig med ditt nummer så ringer jag upp och hjälper dig via telefon.
Mvh Kenken
Användarvisningsbild
av ketto
Tack ska du ha! Förstår va du menar! Bara ut och prova då!
Användarvisningsbild
av ketto
Pumpen surrade iaf! Men lyser fortfarande gör de! Tog du nån kabel och skarvade emellan just jord och jord? Från stora till lilla kontaktstycket?
Tror nog ja har givarfel där fram! Mina är relativt nya bak!
Användarvisningsbild
av ketto
Kollade felkoder idag hos Volvo (gratis) och fick felkoden 4-4-3
Mekaniskt eller elektriskt fel i hydraulmodulatorns pumpventil!
Så nå elektriskt är de eftersom pumpen snurrar när ja gjorde som Kenken skrev!
av kenken
Jag tog en "kabeltjuv" och nöp på -kabeln från pumpmotorn och drag direkt till minus på batteriet.Kollade du om det var jord emellan stora och lilla kontaktstyckena på styrenheten?
Kenken
av kenken
Om du testar med att köra pumpmotorn och det "surrar" är det nog ok.Sen är det ju så att felkoden sätts ofta på den delen som ej fungerar,te x pumpmotor,men vad den ej separerar där,är att det kan ju vara styrenheten som har felet,och gör att te x pumpmotorn ej fungerar,som i mitt fall ex.Mycket efterforskning och samtal med Volvo så säger de att det är väldigt sällan de byter Abs hydralmotor.Oftast är det styrenheterna som byts ut.
Kenken
Användarvisningsbild
av ketto
kenken skrev:Om du testar med att köra pumpmotorn och det "surrar" är det nog ok.Sen är det ju så att felkoden sätts ofta på den delen som ej fungerar,te x pumpmotor,men vad den ej separerar där,är att det kan ju vara styrenheten som har felet,och gör att te x pumpmotorn ej fungerar,som i mitt fall ex.Mycket efterforskning och samtal med Volvo så säger de att det är väldigt sällan de byter Abs hydralmotor.Oftast är det styrenheterna som byts ut.
Kenken
Okej, kommer du ihåg vilket nummer du hade på styrenheten?
Ja har 9162675, va fick du ge för en sån?
Så här skrev killen på ett annat forum:
Tog bilder på skiten me!
http://forum.nordic85x70club.nu/viewtopic.php?t=10298
av kenken
Jag har inte köpt ngn styrenhet,då jag löste det på mitt sätt.Kolla med Lagabasen.se.Där hittar du beg styrenheter till din bil.
Mvh Kenken

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]