Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tomsa
Jag har under en längre tid märkt att handbromsen bråkar och fick nu ombes på att vänster sida inte tar alls.
Det som bråkat är att när man dragit bromsen och sen ska backa ut så har det gjort ett smällandes från höger bak,om jag kört fram lite innan backning så försvinner problemet.
Det känns tydligt att bromsen typ har fastnat.
Men jag har aldrig märkt att det varit dålig handbroms på bilen utan den har stått stilla i backar osv utan problem.

När jag nu började kolla på detta märker jag att med dragen handbroms så kan hjulen (höger/vänster lika) röra sej typ "10 minuter" innan de låser med ett "klack" precis som att nåt åker med för att sen ta stopp.

Vid första testen idag med upphissad bakvagn så låste inte vänster bak alls precis som på bes så jag kände på vajrarna om de var spända och efter det så låste bakhjulet igen :o .

Spände upp vajern lite eftersom den tog i topp och allt funkade ok men när man testar ute i gruset så låser endast höger,det är stenstopp och vänster rullar så fint.

Några ideer?
av Larzan
Hej tomsa.

Har du sökt i forumet?

Detta med handbromsbackar är tyvärr en utav Volvos akilleshäl.
Finns massor av trådar av just handbromsbackarna och limsläpp av beläggningen ifrån godset.

Rekommenderar att du inte kör en meter till med bilen, införskaffar nya belägg och byter handbromsbackarna omgående.
Passa på att smörja upp samtidigt.

I värsta fall tar det tvärstopp i motorvägsfart och du råkar ut för en okontrollerad sladd.
I bättre fall så trasas allt i trumhuset till smulor.
I bästa fall räcker det med handbromsback-byte.
av tomsa
Larzan skrev:Hej tomsa.

Har du sökt i forumet?

Detta med handbromsbackar är tyvärr en utav Volvos akilleshäl.
Finns massor av trådar av just handbromsbackarna och limsläpp av beläggningen ifrån godset.

Rekommenderar att du inte kör en meter till med bilen, införskaffar nya belägg och byter handbromsbackarna omgående.
Passa på att smörja upp samtidigt.

I värsta fall tar det tvärstopp i motorvägsfart och du råkar ut för en okontrollerad sladd.
I bättre fall så trasas allt i trumhuset till smulor.
I bästa fall räcker det med handbromsback-byte.

Har kollat på forumet och låste det du beskriver men just att hjulen går att rotera en aning innan de låser sej har jag inte läst förut.
Så du menar att ev så ligger det lösa belägg som låser fast när jag drar bromsen nu då alltså?
av Larzan
Beläggen kilas fast när du drar i handbromsen.
Det är möjlgt att de rör sig en aning, stoppklacken som tar emot.

Ta ner, åtgärda snarast,
av tomsa
Verkar som det är lika bra att riva bort beläggen och köra utan till nya köpts och hunnit bytas.
Måste ju ha bilen till jobbet så nåt byte lär inte bli av förrän nästa helg som tidigast.
Användarvisningsbild
av Vojje
tomsa skrev:Verkar som det är lika bra att riva bort beläggen och köra utan till nya köpts och hunnit bytas.
Måste ju ha bilen till jobbet så nåt byte lär inte bli av förrän nästa helg som tidigast.
Den ena fjädern kan vara ett elände att montera. Senast jag gjorde det använde jag en "lagom" slö avbitare.
Det är inga problem att orka s.a.s. men det är lätt att tappa greppet och det är lite trångt, som vanligt.
Avbitaren åts sig in i materialet en aning och slant inte. Det finns säkert andra och bättre metoder.
Ni som bytt, och även byter trumbromsar, vilken typ av verktyg använder ni till dessa fjädrar?
av tomsa
Vojje skrev:
tomsa skrev:Verkar som det är lika bra att riva bort beläggen och köra utan till nya köpts och hunnit bytas.
Den ena fjädern kan vara ett elände att montera. Senast jag gjorde det använde jag en "lagom" slö avbitare.
Det är inga problem att orka s.a.s. men det är lätt att tappa greppet och det är lite trångt, som vanligt.
Avbitaren åts sig in i materialet en aning och slant inte. Det finns säkert andra och bättre metoder.
Ni som bytt, och även byter trumbromsar, vilken typ av verktyg använder ni till dessa fjädrar?
De gånger jag bytt på gamla trumbromsar & handbromsar har det funkat med en plattång/näpptång och en del fula ord :D

Det skiljer en del i pris på handbromsbackar på vpart & mekonomen (typ dubbelt hos meko) får man vad man betalar för eller går det på ett ut?
av Henry
Litet tips för att hålla bromsbackarna på plats, vid monteringen av fjädrarna, är spänna fast dem med en stor slangklämma med samma diam som bromstrumman då behövas inte ens några fula ord....
av Bewsfroe
Bytte backar idag och använde mig av en syl för att bända upp fjädern. Sen får man trixa lite för att få in kroken på fjädern där den ska vara men det går! Betydligt lättare än med spetstång etc. Iaf på en grova. Den lilla tar man lätt med spetstången!
av tomsa
Plockade isär mina under kvällen och konstaterade att vänstersidans belägg hade släppt medans höger var ok.

Men var ska man handla från?
Volvos egna verkar ju vara skit,hur är det med de från vparts? eller från mekonomen som är dubbelt så dyra?
Vad ska man skaffa?

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]