Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Olika pedalmappar kan de mycket väl använda vid de olika växlingsprogrammen, motorn respons blir helt olika och det känns som motorn svarar snabbare, tror det är rätt ovanligt i moderna bilar med helt linjära pedalmappar. Annat är det på min 965 där det går en vajer från pedalställ till spjällhus.....
Tillbaka till kärnan. Lådan växlar helt felaktigt ned till ettan - så länge bilen ännu rullar, om så tre km/h, är det fullständigt onödigt att den ska sparka i ettan. Det ger en obekväm färd åt alla i bilen och ett helt onödigt bränslesörplande.
Jag var på verksta'n för ca två månader sedan och bad dem kolla om det fanns en vettigare mjukvara till lådan. Men nix, tyvärr. Vi får väl se om det kommer en uppdatering med tiden.
2.5 FT är direkt vild i ettan! Det gäller verkligen att köra med ägg mellan sko och gaspedal - särskilt i trång stadsmiljö ,typ Lund. (Runt hörnen i ca 15 km/h ska min själ inte ettan i.)
Det är ju en gammal tråd men jag kan bara hålla med.

Körkörning (0-15km/h kö) med min T6:a är sådär faktiskt. Den vill gärna ner på 1:an fast man inte står helt still, vilket ger ett litet ryck när man sedan trycker på gasen igen. Frugan har inte märkt något men jag stör mig lite på det, det brukar betyda att det är ganska marginellt men ändå störigt för den som är lite insatt.

Jag lägger i tvåan manuellt då går det fint och mjukt, men jag undrar om det kan va skadligt för lådan att köra på den från stilastående vid kökörning?

För övrigt kan jag bara säga att bilen blir sjukt mycket rappare med S-läge. Allt slirande försvinner ju och som någon annan sa någon gång känns det som bilen blev ett ton lättare. Gasresponsen blir helt grym. S-läget gör väldigt mycket mer än att köra på lägre växlar.

Nu när vi ändå stör oss på funktionalitet kan jag lägga till ytterligare en sak jag stör mig lite på. Varför är det så dumt att jag måste "gå via" S-läget för att kunna växla manuellt. Säg att jag ligger på 5:an med D och vill få i sexan, då petar jag spaken till höger och lådan hamnar i S vilket gör att den petar i fyran istället. Sedan kan jag peta upp till sexan. Det blir ett väldans upp och ner på motorvarvet och alla passagerarna vaknar till och undrar vad man håller på med.

/Martin
Förmodligen för att S-läget är en efterhandskonstruktion. Mjukvara som lagts till när mekaniken redan var färdig. Därför fanns det inget extra hack att ställa spaken i när sportläget skulle läggas i, och gå tillbaka till en extra knapp, som det var i exempelvis 850, ville de inte heller.
apersson850 skrev:Förmodligen för att S-läget är en efterhandskonstruktion. Mjukvara som lagts till när mekaniken redan var färdig. Därför fanns det inget extra hack att ställa spaken i när sportläget skulle läggas i, och gå tillbaka till en extra knapp, som det var i exempelvis 850, ville de inte heller.
Det är väl kanske också för att det skall räcka med mjukvara och ingen hårdvara för att erbjuda S-läget. Då blir det ju billigare i produktionen eftersom det bara är mjukvara som skiljer bilar med/utan S-läge.
I USA finns förresten inte S-läget på XC60 och XC70 av oförklarlig anledning.

Oavsett, det är lite störigt....

/Martin
Momentum skrev:Prova att föra växelspaken åt höger och framåt i en enda rörelse
Menar du att det fungerar eller bokstavligt att jag skall prova? Skall testa i morgon, tack för tipset.

/Martin
Fungerar för mig - men du har en T6:a och jag en D5:a
Olika mjukvara - så jag vågar inte garantera nåt
(Kanske bäst att förtydliga - om det funkar - så slipper man nerväxlingen och kan då växla upp till sexan med en framåtrörelse igen)
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]