Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag har precis blivigt ägare till en Volvo V40 2.0 turbo automat från 2001.
När jag accelererar går förbrukningen upp till 2,5 liter milen. Sen tickar den sakta ner och stannar vid 0,75 efter en tid på raksträcka.
Med acceleration menar jag inte plattan i botten utan det räcker att jag bara nuddar gaspedalen.
Det konstiga är att bilen är nyservad. Ny olja, nytt filter, nytt bränslefilter samt nya stift och luftfilter.
Jag har bytt termostat samt främre lambdasond.
Bilen går dessutom fantastiskt bra. Som en klocka. Bra värden på avgaserna på besiktningen.
Den såkallade lambdalampan lyser inte. Inga felkoder.

Några tips?

/jocke
Trycker jag plattan i mattan visar den 9.9L/Mil på min XC60 men snittet brukar landa på 1.2.

Acceleration drar alltid massor med soppa i förhållande till konstantfartskörning. Allt beroende på ditt körmönster men 1,3 till 1,1 kan nog vara ganska normalt med en automatare som går korta sträckor. Du bör dock kunna komma ner mot 0.8-0,9 om du kör försiktigt en längre sträcka kan jag tycka.

/Martin
Jag förstår att medelförbrukningen kan absolut ligga tunt litern. Men är det inte något fel när förbrukningen går upp till 2,5 liter milen vid minsta gas? Jag kör ungefär lika mycket blandad körning som längre sträckor.
När man trampar gasen i botten så kan jag fatta att den drar upp mot 1,5 liter milen men 2,5 känns orimligt. Tror det är Max för vad förbrukningsdatorn kam visa...
Det låter inte konstigt. När man accelererar kräver det mycket mer energi jämfört med att bara hålla bilen rullande i samma hastighet. När jag accelererar med min 850 så brukar det ligga på 3 liter milen ungefär.

Är din bil chippad? Det kan ju vara att turbon kickar in lite tidigare i så fall och då drar den ju mer.
Min är en manuell -00 och den tar 0.9 i snitt på vinterdäck och då är det 80-90% landsväg. Att den knatar upp till över två liter milen när man gasar lite verkar rätt normalt. Min tar sig glatt över 2 liters sträcket
P0171

Hej! V50 2,4 2005 Jag har fått felkoden P017[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]