Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av molin
hej jag har problem med fläkten det är en volvo 850 -93 den går på läge 1-2-3 men ej på 4 och jag bytte högfartrelä till fläkten men inge skillnad vad kan de va :?:
av antonoliver
Hm .på min är det tvärt om Min funkar på 4 an bara .jag hittar ej felet heller .
av Lelleprinter
Läge 1-3 är avsäkrad med en egen säkring nr 31 och läge 4 är avsäkrad med säkring nr 5.
I era fall låter det som att ni bara behöver byta säkringar.
/Lelleprinter
av Ricaro
Hejsan!
Hade precis samma fel på min volvo 850. Lösningen i mitt fall var att byta relä som sitter bakom handsfacket. Vet inte riktigt om de är de som kallas högfartsrelä. Var det där du bytte? När man tog bort handsfacket så sitter de två relän lite snett till vänster. I mitt fall kunde man se att de ena relät hade bränts lite så antog att de då var de relät och bytte de. Sedan dess har de fungerat utan problem.
Användarvisningsbild
av molin
ja det var det reläet jag bytte det heter högfartsrelä till fläkten...
men inga säkringar är trasiga det har jag kollat!
vette fän va de e för fel skit i de huvudsaken man ser ut genom rutan så småningom...
av Lelleprinter
För fläktlägen 4. Prova byt säkring nr 5 först, kan se hel ut men är trasig. Jag har kollat på ett elschema i Haynes hanbok. Från batteriet så är matningspänningen avsäkrat med säkring nr 5, sen är det raka vägen till stift 87 på högfartsreläet.

Hör efter om reläet klickar till när du växlar till läge 4. Klickar det så mät med en multimeter att du har +12V på stift 87 på reläet. Saknas +12V så har du glappt eller avbrott i matningsledningen någonstans.

Om läge 1-3 inte fungerar, kolla säkring 31. Läge 1-3 har även ett motståndsnät, sitter i närheten av fläkten. avbrott i den kan vara en orsak, enligt schemat så sitter det ett överhettningsskydd på motståndet som är återställningsbar, vet ej om det är så i praktiken.

Matningsspänningen för läge 1-3 passerar högfartsreläet på stift 87A.
Så med andra ord kolla säkring, motstånd och relä.

/Lelleprinter

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]

Det är service på mindre ort, lå[…]

Jag testadeatt att trycka i lite mer gas, hjä[…]

Sätta en slang på avtappningen i block[…]