Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jebez
Hej!
Helt ny på forumet och skulle vilja ha hjälp med en sak.
Jag har en importerad v70n 02 som har helt släckta lampor i 0 läge på ljusreglaget och på översta läget är det som en svenskt modell.
Men då tänkte jag att jag skulle leka Volvo 2012 och koppla in drl lampor där fram och ha helt släckt bakdel som de nya bilarna har.
När när mörkret kommer på så slänger jag ingång ljuset på reglaget så allt blir tänt.
Jag skulle vilja ta tjuvström från något som bara är igång när tändningen är det.
Jag kan ju inte sno ström från parkeringsljuset för det ska vara släckt.
Konstant ström med brytare är uteslutet för jag glömmer väldigt lätt.

Några tips på 12v ström som inte skadar att ta ifrån.
Helst i motorutrymmet...
Tack på förhand.
Senast redigerad av 1 Jebez, redigerad totalt 0 gånger.
av mikebike
Jebez skrev:Men då tänkte jag att jag skulle leka Volvo 2012 och koppla in drl lampor där fram och ha helt släckt bakdel som de nya bilarna har.
Det får du inte....

Annars det "tändningsström" du behöver...
av mikebike
Nu har jag bara skummat igenom scheman och inne i kupén finns det ju (heter 15 eller X+ på schemat), men jag hittar inget under huven.
Jo, förresten, matningen till strålkastartorkarna är X+ (violett kabel).
Användarvisningsbild
av Kaxe
Det får du inte...
Varför skulle han inte få det???

Finns ingen lag att det ska vara bakljus på en bil dagtid om det är det du menar , många DRL är godkända som varseljus, själv har jag dom nya
stylingstrålkastarna och denna funktion, när strömställaren är på 0 så lyser endast DRL ljusen starkt och inget bakljus, och detta var godkänt på besiktningen förra året.
Och börja inte snacka om helbilsgodkännande, man kan ha släckt ljus på en bil och endast varseljus framåt då lagen endast föreskriver ljus framåt dagtid.
av Jebez
Bra... Vart tog du din ström ifrån?
Fick ett tips på torkarna till lyktorna som ska prövas när jag får permission idag från barnen. :shock:
av mikebike
Kaxe skrev:
Det får du inte...
Varför skulle han inte få det???

Finns ingen lag att det ska vara bakljus på en bil dagtid om det är det du menar , många DRL är godkända som varseljus, själv har jag dom nya
stylingstrålkastarna och denna funktion, när strömställaren är på 0 så lyser endast DRL ljusen starkt och inget bakljus, och detta var godkänt på besiktningen förra året.
Och börja inte snacka om helbilsgodkännande, man kan ha släckt ljus på en bil och endast varseljus framåt då lagen endast föreskriver ljus framåt dagtid.
"SVAR:
Sverige har varit föregångsland när det gäller halvljus eller annan uppmärksamhetshöjande varselbelysning på motorfordon under dagtid. Nu börjar resten av EU komma efter och då blir det gemensamma regler.

Varselljus blir obligatoriskt på personbilar och lätta lastbilar från 7 februari 2011 och även för tunga lastbilar och bussar ett år senare.

Man har stannat vid själva varsellyktorna framåt, så bak- eller sidobelysning ska inte vara inkopplade enligt dessa regler, ECE-reglemente 48, avsnitt 6.19.

Därför har vi ändrat i fordons- och trafikreglerna så bilar som redan idag är utrustade med varselljus installerade enligt de nya reglerna får föras dagtid vid god sikt utan att bak- eller sidolyktor är tända.

I sammanhanget kan nämnas att vi fortfarande kräver att föreskrivna lyktor baktill och på sidan ska vara inkopplade tillsammans med varselljus på bilar som är från 1979 och nyare men inte så nya att varsellyktorna är installerade enligt de nya reglerna.

Bo Göingberg, Transportstyrelsen"
av Jebez
Tusen tack alla för lektionen om varselljus och den lila kabeln som gav mig 12v på tändning.
Ska lägga upp en bild om det går, eller länka.
Användarvisningsbild
av Kaxe
I sammanhanget kan nämnas att vi fortfarande kräver att föreskrivna lyktor baktill och på sidan ska vara inkopplade tillsammans med varselljus på bilar som är från 1979 och nyare men inte så nya att varsellyktorna är installerade enligt de nya reglerna.
Då har alltså svensk bilprovning fel då mitt ljusarrangemang var godkänt vid besiktning förra året, han som besiktade kanske trodde att det fortfarande var som
när halvljuslagen infördes och dom gula varseljusen blev godkända, när dom gula varselljusen monterades lyste inget bakljus...

Är ju i sammanhanget lite löjligt hur man kan göra en lag som är olika vad gäller årsmodell, släckt bakljus är godkänt på vissa årsmodeller??

Tack för infon Bo/mikebike

Var och kikade på Mazda 6e idag, en bil som […]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]