Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 740racer
Tjenare!

Har nyligen införskaffat en 740 med b230e under huven.
Men jag har nu märkt att den drar bensin som fan typ 2- 2,5l/milen :-O)

Den går annars bra (eller så bra som en 740 kan iallafall :lol: ) den ryker heller
inte svart som den borde om den får för mycket bensin, dock luktar det väldig mycket avgaser men det är kanske normalt?

Det försinner ingen bensin när bilen bara står och det blir inga bensin fläckar efter bilen när man kör men jag tycker att borde gå dåligt som fan om den går på dubbelt så mycket bensin som normalt.

Någon som har varrit med om något liknande eller kan tipsa om vad jag bör göra för att hitta problemet?

Vill bara tillägga att jag inte är ute på några vansinnes färder utan kör lungt och normalt :-)-)
Du har troligen fel på termotidkontakten så att kallstartsventilen anrikar hela tiden. Ett gott råd är att du skaffar en Haynes rephandbok.

Mvh GK
av Amarace
Termotidkontakten kan inte påverka kallstarten mer än när man kör på startmotorn, enda gången som kallstarten får nån spänning. Däremot kan kallstarten i sig läcka rent mekaniskt så den "droppar" lite.

Det som brukar spöka mest på K-jet är ju annars styrtrycksventilen, är den dålig så fetar den på hela tiden om om motorn vore kall. Sen kan ju tryck överhuvudtaget spöka.
Jag ska försöka komma till ett biltema i helgen och skaffa en sådan bok

Hur kan jag kontrollera om styrtrycksventilen fungerar?
Volvo tar 4213kr för en sådan så jag köper inte en bara för att det kan vara den :???:

Luftmängd mätare finns men osäker på bränslemängdsmätare.

Jag tror inte det finns felkodsystem, var hittar jag det isåfall? årsmodell 85
av Amarace
Skaffa/låna en begagnad styrtrycksventil, du kan ta från b21E och B23E samt B230E. Ett symptom då styrtrycksventilen är dålig är att den kan vara mer svårstartad varm. (en enkel koll, men inte 100% tillförlitlig är att ohmmäta mellan polerna på elanslutningen, får du utslag är den delen ok, om inte är den väck, även om du får utslag så kan det vara fel inuti, dock ovanligt)

Det är en slags luftmängdmätare och bränslemängdsmätare, men ihop. Sitter en mätskiva som lyfts av inkommande luft (vakum) den i sin tur påverkar kolven i bränslemängdsmätaren. Kallas allmänt luftmängdmätare.

Finns inga felkodssystem, det är ett helt mekaniskt system.

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]