Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hollan
Han tänker väl inge konstigt alls!

5 cylindrar ger honom två alternativt, antingen 2,5T eller 2,5FT (och det skriver du ju till och med själv) och enligt sina undersökningar så hittar han ingen 2,FT som det är rätt pris på..

Alltså får han kika efter en 2,5T.

Om han nu inte kan tänka sig någon av de bilar som hollan länkade till ovan..
hollan skrev:http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V ... =23_14&w=3
http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_V70 ... =23_14&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_v ... =23_14&w=3
http://www.blocket.se/kronoberg/Volvo_V ... =23_14&w=3

då vet jag inte hur du letar finns hur många som helst för under 155000 ??:-/
Inte jag heller. Blir lite suspicious när de ligger neråt 120kkr - något är knas då. Lukt, bucklor, annat?
Variosboy skrev:Han tänker väl inge konstigt alls!

5 cylindrar ger honom två alternativt, antingen 2,5T eller 2,5FT (och det skriver du ju till och med själv) och enligt sina undersökningar så hittar han ingen 2,FT som det är rätt pris på..

Alltså får han kika efter en 2,5T.

Om han nu inte kan tänka sig någon av de bilar som hollan länkade till ovan..
Undrar varför dessa fyra är så billiga.
Hemgårn skrev:Undrar varför dessa fyra är så billiga.
Det finns en allmänt kylig inställning på beg.marknaden mot bränsletörstiga bilar. Om det är en bensinturbo med fler än 4 cylindrar blir marknaden ännu kyligare. Om det även handlar om en etanolbil som grädde på moset blir marknadens inställning så frostig så att ishavsluft framstår som rena vårvinden. Denna situation kan man utnyttja som köpare. Framförallt om man inte tänker köra så många mil per år. Bilens övriga kostnader är då desto viktigare. Bränslekostnaden är faktiskt inte allt vad en bil kostar.

Att etanolbilar har fått sämre rykte på senaste tiden måste bero på att många människor har etanolallergi i detta land. ?:-/ För min egen del har jag ingen etanolallergi vare sig invärtes eller utvärtes. :wink:

Just 2,5FT MY09 har lägre utväxling än t.ex. 2,5FT MY11. Detta gör skillnad i bränsleförbrukning i jämn fart på landsvägen. Effekten på MY09 är lägre än MY11, men om man gör tuning med polestar erhålls samma effekt i båda och då blir MY09 rappare pga den lägre utväxlingen.
av Bernstig
Köpte min V70 II 2.5FT MY09 Kinetic 10500mil för 149 000kr på bil firma för tre veckor sen. Den hade ståt sedan där sedan september och sänktes från 169 000kr i Januari. Att flexifule är billiga är nog att många byter bil efter 3 år och nu är det diesel som det heta när man pendlar.

Ang förbrukningen så låg jag på 1,12l etanol blandad körning uppmätt vid pumpen.
Senast redigerad av 1 Bernstig, redigerad totalt 0 gånger.
Hemgårn skrev: Inte jag heller. Blir lite suspicious när de ligger neråt 120kkr - något är knas då. Lukt, bucklor, annat?
Jag tror inte att man behöver vara så orolig. Det är nog bara att de vill ha bilarna sålt. Enligt http://www.bilpriser.se ligger priser mellan 130-140k för dessa bilar (10.000mil+momentum). De som ligger över detta pris är bilhandlare eller privata som nog inte vill sälja sina bilar :)
av MattiasD
Jag kan verkligen slå ett slag för 2.5FT. Där finns kraft, driftsäker, silkeslen gång och billig i drift (för en effektstark motor). Den går utan problem att köra på drygt 1 l/mil E85.

Motorjournalister och bilbranschens drev mot etanolbilar är mest tragisk men det har gett en situation som går att utnyttja (innan svenson själv insett dumheterna). En etanolbil ger mycket bil för pengarna nu när flocken klamrar sig fast vid fossilbränslet.

Ytterliggare en flexifuelmotor finns i Volvos utbud - T4F. Det är en nyare motor så beg.priserna är kanske inte så låga än.
av Steff 99
Är man intresserad av en bil med bensinmotor skall man självklart välja en som även går att köra på etanol.
Vill dessutom köpa en som är begagnad så finns det stora möjligheter att göra klipp eftersom efterfrågan är ganska liten/ eller utbudet är stort idag på etanolbilar.
Det är bara att tokpruta och se hur långt det håller, så mao chansen att få en relativt ny V70 2,5FT till ett mycket bra pris.
Sedan kan du tacka motorjournalisterna för att de skriver om detta med låg efterfrågan på Etanolbilar, det gynnar beg köparna .
Användarvisningsbild
av Camel
Steff 99 skrev:Sedan kan du tacka motorjournalisterna för att de skriver om detta med låg efterfrågan på Etanolbilar/.../
De har väl etanolallergi hela bunten. ?:-/ Det måste väl bero på all dieselexponering... :mrgreen:
Jag har klarat mig från etanolallergi men så håller jag mig borta från dieselbilar. :wink:

Men för beg.köparen så klart en fördel att etanolbilar genom dåligt rykte blir billigare. Men frågan är om inte det blir ändring på detta snart med fortsatta prishöjningar på fossilbränslen och om man lyckas med etanolframställning av andra generationen. Då kanske det plötsligt blir tvärtom.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]