Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hittade här en batterikabelsko och kabelsko att pressa på befintlig pluskabel.
Vet inte vad ni som förstår er på det här säger, men jag tycker detta verkar vara ett rejält
alternativ till originalet?

Bild

Man pressar alltså lilla kabelskon på pluskabeln och skruvar sedan fast den i polplinten. På så
vis kommer kabeln som original pekar neråt så den inte hänger rakt ut så att säga, det måste
ju minska brottrisken på kabeln?

Vad säger ni som förstår er på detta...
Kabelskor är egentligen en konst. När man klämmer en kabelsko så skall det ju vara så att den ursprungliga kabelarean inte förändras. Luft och annat som ligger utmed kardelerna skall pressas bort och koppartrådarna behöver inte vara runda när dom trängs ihop. Det viktiga är att arean behålls. Blir den för liten så blir det en början till brottanvisning (kabeln blir för tunn) och är det otillräckligt klämt så är det för löst och kabelskon kan lossna. Samt att det blir spänningsfall i ledningsförmågan.
Det finns tre kriterier för att en kabelskoförbindelse skall bli riktig: Rätt kabel. Rätt kabelsko. Rätt klämverktyg.
Felar det i någon av dom här tre, så är det upplagt för problem. Med rätt kabel avser man en kabel som klarar den maximala strömmen som kommer att gå i kabeln. Även synpunkter på isolering etc. etc. Rätt kabelsko betyder en kabelsko för den aktuella kabelarean. Det gäller även fästhålet för den eventuella skruv som man skall fästa kabelskon med. Det duger alltså inte att fästa en kabelsko som är avsedd för t.ex en M8-skruv, att fästa den med t.ex en M5-skruv och försöka dölja det med planbrickor. Det finns kabelskor med fästhål till dom vanliga skruvdimensionerna. Rätt klämverktyg betyder ett verktyg som är avsett för den kabeln och kabelskon som vi nu har plockat fram. Kan den klämma olika areor, så gäller enbart det som svarar till kabeln och kabelskon. Några mellanting finns inte.
Skilj också här på om kabeln, kabelskon och verktyget är avsett för AWG eller kvadratmillimeter. Detta är två helt olika världar och dom går inte att passa ihop. (Med ett undantag, men det tar vi en annan gång. Det passar inte i detta sammanhanget). Det håller inte att tycka att "det ser ungefär lika ut!"
Om du skall klämma om din kabelsko så klipper du först bort den nu misstänkta. Sedan skaffar du rätt kabelsko till kabeln. Och till sist rätt klämtång till kabeln och kabelskon. För glada garageamatörer och hemmamekare finns det numera möjlighet till en klämtång: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... ang-71604/
Om man tycker sig ha råd med den så kanske den duger? Vore det en "proffessionell" klämtång att användas i elinstallationer etc. etc. så hade prislappen haft minst en nolla till. Alltså fyrsiffriga tal. Vill man inte kosta på det, man skall ju bara klämma en gång, så får man vända sig till någon som har en riktig klämtång. Antag att man har en elainstallationsfirma i sin närhet. Tala med dom, man behöver ju ändå skaffa en kabelsko någonstans. Gör det på samma ställe. Så lossa kabeln och tag med till elfirman och tala väl med den som skall göra jobbet.
Man kan naturligtvis leta upp en färdig kabel på skroten också, men då vet man inte statusen på den. Isoleringen kanske är skadad och sprucken, eller vibrationer och annat kanske har fått kardeler att börja gå av. Så inspektera noga om det handlar om en begagnad kabel.
Jag är med på allt du skriver ovan.
Men att sprätta upp hela kabelstammens isolering bara för en glapp batterikabelsko gör jag
INTE, om det inte är absolut nödvändigt givetvis. Måste ju gå att fixa på plats, så att säga.

Ett av problemen är att originalkabelskon givetvis inte finns att få tag på hos Volvo längre!
Den är av modell böjd 90' neråt, så att kabeln kommer in i skon underifrån. Dom enda vinklade
universal press-skor jag lyckats hitta är vinklade antingen höger eller vänster.

Men borde det inte funka med grejerna på bilden i mitt förra inlägg? Om man nu kapar bort
befintlig kabelsko och en bit av kabeln så den blir helt "frisk" i änden, och sedan får en sådan
kabelsko som min bild visar påpressad och som man sedan skruvar fast i polplinten
(batterikabelskon)?
Om du bestämmer dig för att gå till en elfirma som kan pressa kabelskor, kan du ju göra en "snikvariant". Kapa kablen så lång som Biltena har färdig kabel. Sätt dit en kabelsko med skruvanskutning och pressa den på plats. Trä på en (det finns riktigt kaftiga med smältlim) krymslang. Skruva ihop värm krympslangen och anslut batteriet. Skulle du få problen ingen i framtiden är det "bara" att skära upp krympslangen och byta den yttersta biten. Det låter lätt när man skriver det, men det finns ju lite praktiska och eventuellt transportproblem.

Mvh
Lennart
Jag får börja med att tacka så jättemycket för alla bra tips jag fått här! Helt ovärderligt! :-)-)

Även problemet med den varma kabelskon verkar emellertid löst nu!
Efter flera samtal och rådfrågningar av bilmekaniker och bilelektriker med myckt lång arbetslivserfarenhet fick det bli lödning av
befintlig kabelsko. Kunde dela på kardelerna så pass att jag såg att även kärnan i kabeln var helt frisk och ärgfri, så lödningen "bet"
bra!

Började med att ta loss kabeln så pass att jag kunde fixera kabelskon i ett skruvstycke sidan om bilen, på så sätt att "öppningen" kom
uppåt. Stack upp en liten "klack" från kabelskon som jag kunde spänna fast i skruvstycket och slapp på så vis för stor värmeavledning.

Skalade av så att ungefär en centimeter av kopparledaren var "naken", isolerade kabelhöljet med flera varv riktigt tjock aluminiumfolie
av industrityp (med luft mellan lagren för att isolera mot värme), värmde kabelskon RIKTIGT varm med varmluftspistol, smälte sedan i
lödtenn ner i kabelskon med lödkolv modell STOR! (25mm bred spets)

Provade sedan det hela och fick mellan 0,07V till 0,1V spänningsfall mellan batteriets pluspol och generator. Med kupéfläkten på fullt
och båda sätesvärmarna påslagna landade spänningsfallet på 0,17V, inget mätbart spänningsfall mellan den lödda kabeln och pluspolen.
Den kabeln hade 0,6V spänningsfall innan!

Allt verkar ha löst sig, men blir det nya problem får jag en helt ny kabel med kabelskor pressad. Dock verkade alla bilmekaniker och
bilelektriker av "gamla stammen" jag frågade eniga om att lödning håller...
hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]

Ja, det är nog bara att vänta till mitte[…]

Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]